Livet på gården – i gamle dage

 

Fra børn – til børn

Børnetegning

 

Billund Museum samarbejdede med to 7.klasser fra Sdr. Omme Skole i udarbejdelsen af forløb.

Det var de voksne der fastslog, HVAD der skulle tilbydes, mens børnene fastslog HVORDAN.

Og sådan blev vi alle klogere – for hvem er større eksperter på børn end børn?

Stuehus Karensminde

 

Elevdesign

Fællesnavnet på det projekt Billund Museum udviklede i samarbejde med Give-Egnens Museum, Sdr. Omme Skole, Campus Vejle og UCL.

Det er en proces, som prøver at udvikle gængse pædagogiske normer ved at inddrage børn og elever som ligeværdige designpartnere.

Det er nyt, det er spændende, det er

FRA BØRN TIL BØRN

Indgangsparti Karensminde

 

Ideen

Billund Museum tilbyder en række spændende undervisningsforløb på Museumsgården Karensminde. Det nye i disse undervisningsforløb er, at de bygger på skolebørns egne ideer.

 

Et unikt koncept

Ideerne er ikke grebet ud af den blå luft. Det hele startede tilbage i 2012, da museet havde besøg af et par 5. klasser fra Sønder Omme. To museumsmedarbejdere gennemførte en ”Alpha test” af muligheden for at bruge børneinddragelse i forbindelse med udviklingen af et undervisningsforløb til museet. Der blev lavet et forløb med en 5. klasse fra Sønder Omme skole, som ved hjælp af kreative processer og autentiske spørgsmål (teoretisk baggrund; Olga Dysthe) resulterede i mange gode ideer og tanker, som vi voksne ikke selv kunne være nået frem til.

Med afsæt i de indsamlede data fra disse ”Alpha tests” er projektet skredet frem. Eleverne har været igennem flere besøg på museet og har indenfor de givne rammer været med til at skabe den optimale afviklingsform på et sådant forløb.

 

Elevdesign

Billund Museums arbejde har drejet sig om skolebørn. Vores samarbejdspartner siden 2013, Give-Egnens Museum, har arbejdet med en 3. HHX klasse siden. De har haft 3.HHX fra Campus Vejle og yderligere samarbejde med UCL. Det samlede projekt vi lavede, hedder ”Elevdesign” og blev støttet med midler fra Kulturstyrelsen.

 

Børneeksperter

Børn er at betragte som en selvstændig brugergruppe med egen kultur og egne normer. Det har længe været almindeligt accepteret, at børn kan være det professor Allison Druin kalder ”brugere”, ”testere” og ”informanter”. Men at inddrage børn på lige fod med de voksne eksperter som en del af en udviklingsproces, som det Druin betegner som ”designpartnere” er kun vidt udbredt i nogle snævre områder af produktudvikling, særlige legetøj og computerspil.

Druins tanker har udgjort den teoretiske rygrad i udviklingen af de forløb der her præsenteres.

 

Tilbud:

Billund Museum tilbyder særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der er tværfaglige, tager udgangspunkt i folkeskolens ”fælles mål”, og som er udarbejdet så de tager højde for forskellige læringsstile. Forløbene trækker på mange forskellige undervisningsteknikker og – teorier, herunder dialogbaseret undervisning, cooperative learning og projektbaseret undervisning.

 

Al magt til børnene?

Nej, børnene er og har været ligeværdige designpartnere i udviklingsprocessen. Det vil bl.a. sige, at det ligger fast på forhånd HVAD der skal formidles, mens børnenes bidrag har fokuseret på HVORDAN vi gør det bedst. Vi anerkender børn som eksperter i børn og mener, at de kan og skal have en aktiv med skabende rolle i deres liv og skolegang. Men vi lægger ikke det ansvar vi som pædagoger og undervisere har, fra os.

 

Perspektiv/Børnenes Hovedstad:

Disse forløb er udarbejdet i nært samarbejde med børn. Vi ser ikke forløbene som projekter, men som en proces, hvor vi hele tiden lærer. Billund er Børnenes hovedstad og skal arbejde med eksperimentelle læringsmiljøer og børneinddragelse. Børnene skal være ”medskabere og aktører i eget liv” som det hedder i det pædagogiske grundlag.

Med disse forløb lever vi ikke blot op til dette grundlag men er også i praksis med til konstant at skubbe til grænserne for læring og dermed medskabere til en almen metode.

 

Teori:

Alt ovenstående er baseret på et omfattende teoriapparat, som vi nu har haft mulighed for at bruge i praksis gennem et par år. Det er os en fornøjelse at kunne dele erfaringer på en helt uforpligtende måde med skolerne. For de forløb skolerne deltager i, vil netop ikke være teorifyldte og akademiske, men havde en praktisk og børnenær form – udviklet af børn. Fra børn til børn.

Mere informationsmateriale om den historiske opgave