PRESSEMEDDELELSE 2014

På cykel i hedemaleren Jørgen Glavinds fodspor

Onsdag den 28. maj kl. 18.00

Hvordan er egentlig hedens natur? Hvori består dens særpræg, dens magiske kraft? Heden der jo kaldes vild, uhyggelig, mystisk, trist, mørk og fredfyldt – heden der er skabt til drømme – heden hvor mennesket bliver ensomt, religiøst og overtroisk.

Kort efter at H. C. Andersen i 1859 havde besøgt herregården Nørre Vosborg ved Vemb og Nissum Fjord og var blevet vist rundt på gårdens heder, opfordrede han i sin kendte sang ”Jylland mellem tvende have” til, at man skulle opleve heden, før den om føje år ville stå som en kornmark. Der var mange både malere og digtere, som tog udfordringen op og skildrede heden i kunst og digt. Det var et kapløb med tiden, men langt ind i 1900-tallet kunne den jyske hede, og de hjørner, som var tilbage af den, inspirere kunstnere.

Hedemaleren Jørgen Glavind fra Grindsted var en af dem der lod sig inspirere. Han tegnede, malede og lavede skitser fra sit fjortende år i 1875 og til sin død som 94-årig i 1954. Onsdag den 28. maj kl. 18.00 vil Tour de Pedal i samarbejde med Billund Museum i bogstaveligste forstand cykle i fodsporet på Jørgen Glavind. Startstedet er Torvet ved springvandet. Næste stop på turen er museet i Borgergade 27, hvor der er lavet en lille udstilling med malerier af Glavind. Herefter cykler vi ud på Jørgen Glavinds Hede, et jordlod han købte nær ved det sted ved Vesterhedevej, hvor den gamle spejderhytte Pinarpok lå. Turen ender på det gamle jernbaneareal, hvor det være muligt at få en gratis tur på skinnecykel.

Ude på Jørgen Glavinds hede vil der blive fortalt om den lokale hedemaler, hans værker og kompositioner i malerierne. Ligesom han vil blive sammenlignet med andre hedemalere som f.eks. Hans Smidth, Dankvart Dreyer, Hans Agersnap og Harald Foss. Sammenligningerne går blandt andet på malerteknikker, motiverne, farver og lys sammensætninger, rummet i maleriet og budskabet med malerierne. Digte af Jeppe Aakjær vil også spille en væsentlig rolle.

På vegne af Tour de Pedal og Billund Museum

Carsten Sander Christensen