Nørkleaften på Museumsgården Karensminde

Tidspunkt: Mandag den 6. januar 2014 kl. 19.00

Ruth Lauridsen fortæller om at sætte sig nogle mål under og efter en kræftdiagnose

Hvert år ved Hellig Tre Konger og ved Kyndelmisse afholder Billund Museum og Karensmindes Venner en såkaldt nørkleaften på Museumsgården Karensminde. På den første nørkleaften i det nye år er det Ruth Lauridsen fra Eg, som besøger den gamle gård i Morsbøl for at fortælle om at sætte sig mål og holde fast i dem. Det kan til tider være svært. Nogle gange er det omgivelserne som gør, at målet bliver ude af syne, eller kommer meget, meget tæt på, siger hun.

For Ruth Lauridsen blev det en kræftdiagnose, der gjorde, at hun holder fast i nogle af sine mål. Hun ville gøre alt hvad der var muligt, for at komme igennem sygdomsforløbet med en ordentlig kost og holde fast i sine daglige gåture, som giver hende energi.

Gåturene blev kortere og kortere, som sygdomsforløbet skred frem. I en periode blev det kun til en tur ud til havehækken og tilbage igen. Men som Ruth Lauridsen siger, så fik hun sin gåtur hver dag. De dage, hvor det tog lang tid at nå ud til havehækken, var sejren så meget større for hende.

Ruth Lauridsen tog en beslutning om at gå til verdens ende uden brok, dog uden at vide hvor verdens ende lå. Hendes børn tog hende på ordet og fandt stedet som hedder Finesterre der oversat betyder Verdens Ende. Det ligger i Spaniens nordvestlige hjørne for enden af Caminoen. I dag er Ruth Lauridsen i gang med at følger Caminoen, som er en gammel pilgrimsrute. På den måde opfylder hun målet om at gå til Verdens ende uden brok.

Det med brokkeriet skal også tages bogstaveligt, da Ruth Lauridsen mener, livet er for vigtigt til at gå og brokke sig over et eller andet. Gør noget ved det - eller accepter det ikke kan være anderledes og kom så videre.

Tilmelding er nødvendig og kan ske ved henvendelse til Billund Museums kontor på tlf. 79 72 74 90.