Efterårsferien på Museumsgården Karensminde

Den 13.-15. oktober kl. 10-16

Der er travlhed på Karensminde i efterårsferien. Tirsdag, onsdag og torsdag bliver der arbejdet i marken, i køkken og bryggers, i smedjen og i det kreative værksted. Hver dag har sine særlige aktiviteter på programmet, men alle kan være med og deltage aktivt i det, der foregår.

Tirsdag den 13. oktober står i drikkevarernes tegn. Bestyreren har hentet det store bryggekar frem og har tændt op i gruekedlen i bryggerset og er klar til brygge godt øl fra kl. 10. Der er samlet æbler i kassevis og mostpressen er stillet frem, så de kan vise, hvordan man laver god, gammeldags æblemost. De arbejder ved mostpressen fra kl. 11. Det er en god idé at medbringe såvel flasker som en pose æbler pr. mand, hvis man vil være med til at lave æblemost. Kl. 10.30 bliver der travlhed ved hønsegården. Her slagtes der nemlig høns og andet fjerkræ, og det skal alt sammen plukkes fri for fjer og dun. Dengang børn skulle hjælpe til i landbruget, blev efterårsferien også kaldt for kartoffelferien, og på Karensminde skal kartoflerne da også graves op og køres hjem nu, og vi kører i marken første gang omkring kl. 11. I laden er der værksteder for kreative sjæle, hvor man kan lave fine ting med kartoffeltryk eller snitte uhyggelige roelygter.

Onsdag den 14. oktober er den store slagtedag på Karensminde, og mange folk er i gang overalt på gården. Grisen skæres op og parteres. Blodet skal samles og røres med mel og gode sager og koges til blodpølse. Der skal hakkes fars til medisterpølse, og de håndtrukne kødhakkemaskiner kommer rigtig til deres ret. Grisehovedet skal renses og kødet koges til sylte sammen med gode krydderier. Hestevognen kører også i marken for at hente kartofler, men det sker først ved middagstid og om eftermiddagen. I det kreative værksted kan man snitte roelygter eller male en sparegris.

Torsdag den 15. oktober er suppedag. Engang var suppe kogt på fersk kød festmad. På denne dag sættes der flere forskellige supper på bordet. Køkkenholdet på Karensminde forstår både at lave velsmagende traditionel mad, men bruger ofte også de gamle råvarer på en ny og spændende måde. Man kan købe en spisebillet for 60 kr. og spise al den suppe, man magter. Der serveres i to hold. Første hold spiser mellem kl. 12 og 13 og næste hold mellem kl. 13 og 14. Der er plads til 30 personer hver gang.

Der dyrkes mange rodfrugter på Karensminde, og i efterårsferien syltes der rødbeder. Her kan alle være med. Man skal blot huske at tage et glas med hjemmefra, så kan man prøve at sylte rødbeder og få glasset fyldt med rødbeder og syltelage og få det med sig hjem. Der laves også æblemost torsdag, forudsat at der er æbler nok.

I det kreative værksted er der tilbud om at snitte en roelygte og lave kartoffeltryk.

Alle tre dage er der aktivitet i gårdens gamle køkken, i smedjen og i træværkstedet, og der vises håndarbejde i dagligstuen. Kaffestuen er åben, ligesom hestevognen kører.

Arrangementet er et samarbejde mellem Billund Museum og Karensmindes Venner.