Mejeridag

Aktiviteter på Karensminde søndag den 26. juli kl. 10-16

Søndag den 26. juli får Museumsgården Karensminde besøg af mejerister, som viser, hvordan man laver smør og ost. I over 100 år har mejeriprodukter været en meget vigtig eksportvare for dansk landbrug, og det begyndte med smørret. I 1880’erne og 90’erne oprettede landmænd overalt i Danmark andelsmejerier, der først havde som mål at producere smør af høj kvalitet, og som siden også begyndte at fremstille ost til eksport. Med andelsmejerierne blev fremstillingen af smør og ost industrialiseret. Mejerierne var udstyret med centrifuger, store smørkærner og ælteborde, og mejeriet brugte dampmaskiner som trækkraft.

På Karensminde foregår søndagens mejeriaktiviteter dog på helt gammeldags facon uden brug af maskiner. Mejeristerne hælder den syrnede fløde i en gammeldags smørkærne, og så gælder det om at bruge kræfterne og stampe med kærnestangen, indtil der er dannet fine lysegule klumper af smør i kærnen. Godt smør skal æltes længe, så det er frit for vand, og derefter skal det smages til med salt, inden det er klar til brug. Museumsgæsterne kan følge hele processen fra fløden hældes i kærnen, til smørret er æltet og klar til at blive pakket, og de kan også selv prøve at arbejde med kærnen

mejeridag-smr og ost fra den 29.07 776

.

Det tager noget længere tid at fremstille en god ost, fordi osten skal lagre et par måneder eller mere, inden den er klar. Men på Karensminde kan man følge, hvordan mejeristerne varmer mælk og hælder osteløbe i mælken, så ostemassen samler sig. Osten lægges herefter i en form og i pres, så vand kan løbe af osten, inden den er klar til at blive lagt til lagring.

Alle, der har lyst, kan være med.

I det kreative værksted kan børnene male en spareko.

der males dyr .spareko

Kl. 11 går Karensmindes Venner en tur rundt til alle dyrene og fortæller om dem, og kl. 14.30 kan man være med til at fodre gårdens mange dyr – lige fra kaniner og høns til grisene i stalden. Karensmindes Venner står for aktiviteter i det gamle køkken, hvor der er ild i brændekomfuret, og i dagligstuen, hvor der arbejdes med håndarbejde. Der er også gang i træværkstedet og i smedjen. Der køres med hestevogn, og kaffestuen er åben.