Sommerferieaktiviteter på Museumsgården Karensminde

mandag den 29. og tirsdag den 30.juni

kl. 10-16

Traditionen tro indledes sommersæsonen på Museumsgården Karensminde med to dage med aktiviteter for børn, og ligesom forrige år handler det også i år om de mange dejlige dyr, der er på den gamle gård i Morsbøl.

Mandag den 29. juni og tirsdag den 30. juni har alle børn, som selv har et dyr derhjemme, eller som tænker på at få et kæledyr, mulighed for at lære mere om, hvordan man skal passe sit kæledyr. Hvordan skal man fodre sine kaniner? Hvad spiser marsvin? Hvordan løfter man en kat og en kanin? Hvad skal man passe på, når man leger med sine kæledyr? Karensmindes Venner fortæller om dyrene. Der er kattekillinger på Karensminde, og kaninerne kommer ud af burene, så alle kan få lov til at røre ved dyrene og lære at passe dem på den måde, som dyrene bedst kan lide. Derefter får alle børn, der deltager, et dyrekørekort. Undervisningen foregår i hold. Det første hold begynder kl. 10.30 og det andet kl. 13. Interesserede skal på dagen tilmelde sig til Tag Et Dyrekørekort i Høkeren på Karensminde.

Tirsdag den 30. juni arrangerer Karensmindes Venner desuden et lille løb rundt på Karensminde. Undervejs besøger man forskellige steder på gården eller i marken og engen. Hvert sted gælder det om at løse en lille opgave eller udfordre sig selv. Løbet foregår hele dagen, og der er ingen tilmelding. Man kan blot henvende sig i Høkeren.

Traditionen tro er der også aktiviteter i gårdens stuehus. Selv på en varm sommerdag bliver der tændt op i brændekomfuret i køkkenet, så der kan laves mad som oldemor og mormor gjorde det engang. Ved langbordet i stuen er flittige hænder i gang med håndarbejde. Enten er der gang i strikkepindene, eller nålen er trådet med garn til det fineste broderi.

Det kreative værksted for børn handler også om håndarbejde. Her kan man flette en fin og stærk snor, som man kan bruge til sin hund eller kat, ja måske sin kanin, hvis den skal ud og gå eller luftes i snor, eller man kan flette et armbånd.

I smedjen klinger hammerslagene på ambolten. Her smedes hjerter til pynt, og måske får man lov til at prøve at svinge hammeren over det glødende jern.. I træværkstedet er der gang i hammer og søm, for her kan man være med til at samle fuglekasser eller banke et lille stykke legetøj sammen.

Karensmindes Venner har spændt de store, flotte jyske heste for hestevognen og kører gerne en tur op gennem marken og plantagen. Vil man gerne selv gå, kan en tur ned til køerne, der græsser i engen, måske friste. Og går man helt ned til Grindsted Å, er det en god oplevelse at studere åen og dens fisk fra den fiskeplatform, der blev bygget ved åen forrige år.

Der er altså meget både at se og opleve, prøve og lære på Museumsgården Karensminde de første dage i skolernes sommerferie.

Museumsgården Karensminde er i juni, juli og august åben alle dage fra kl. 10 til kl. 16. Kaffestuen er åben fra kl. 10 til kl. 16, men kun mandag den 29. juni samt tirsdag den 30. juni og i juli måned søndage og tirsdage fra kl. 10 til kl. 16.

30.0615 031     skak 10