Havedag på Museumsgården Karensminde

Søndag den 14. juni 2015 kl. 10-16

Havedagen på Karensminde er et stort plantemarked og en begivenhed, som der er udbredt interesse for blandt havefolk. I år deltager godt 40 udstillere i havedagen, og de medbringer alle planter af høj kvalitet. Samtidig kan man handle til absolut rimelige priser, og derfor er havedagen værd at besøge. Foruden planter og havesnak får man den fine stemning og det dejlige miljø, der er på Museumsgården Karensminde. Netop nu hvor alt er spiret op og står så grønt, er der ekstra smukt på den gamle gård i Morsbøl. Havedagen arrangeres i et samarbejde mellem Billund Museum, Karensmindes Venner og Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted Havekreds.

Et stort plantemarked med et omfattende udvalg

Alle udstillere på Havedagen deltager med et særligt udvalg af planter, som de har speciel viden om. Således deltager f.eks. Dansk Fuchsia Selskab, Pelargonieklubben, Dansk Primula Klub, Dansk Bonsai Selskab og Rosenhaven. Andre udstillere deltager med krydderurter, prydgræsser, stauder, klematis, stenbedsplanter, liljer, valmuer og små orkidéer. Der er en stand med små stedsegrønne træer og en med sjældne prydtræer. Hos Den Japanske Villahave kan man tilmed finde planter, der passer til haver, som er anlagt i den særlige, japanske stil. Også gamle, danske planter får særlig opmærksomhed på Havedagen. Blomstergården ved Viborg arbejder f.eks. med gamle, danske frugttræer, mens Frøsamlerne har gjort en stor indsats for at bevare gamle blomster og urter ved indsamling og opformering af frø, som kan købes på Havedagen.

Havedesign og lokale produkter

En moderne have består ikke kun af græsplæner, blomsterbede og køkkenhavens urter og grønsager. Den er også et opholdssted. På Havedagen på Karensminde er der derfor også stande, som har forskellige former for design til haven som stenfigurer, smedejernsstativer og pileflet samt andet haveudstyr, herunder redskaber og maskiner. Endelig er der mulighed for at smage og købe lokale produkter som nye, danske kartofler, friske jordbær og honning.

18 lille

To foredrag

Havedagen på Karensminde byder også på to faglige indslag for haveelskere.

Kl. 11-12 holder Anne Marie Lund Pedersen et foredrag om sjældne træer og buske til mindre haver. Anne Marie Lund Pedersen er fra Lønbæk Planteskole i Vestjylland.

Kl. 14-15 holder Per Bangsgaard foredrag om Trillium og Fruesko. Per Bangsgaard har en have i Alnor ved Gråsten på 1200 kvm. Han har en meget stor samling af ca. 220 forskellige Trillium og ca. 200 forskellige Cypripedium, arter og hybrider. Han har arbejdet med disse planter fra omkring 1995.

Begge foredrag holdes i det nye udstillingslokale på den anden side af Morsbølvej.

14.06 havedag

Haven på Karensminde

I dag er det en selvfølge, at der hører en have til huset. Det har langt fra altid været tilfældet, især ikke i Midt- og Vestjylland. Haven var gennem århundreder en nyttehave, en kålgård. Kålgården på Karensminde var særlig stor efter egnens forhold. Især blev der dyrket grønkål på gården. Men selve prydhaven er en relativ ny idé i gårdens lange historie, der med sikkerhed går mere end 300 år tilbage. Den smukke prydhave, der kan ses i dag med det store staudebed langs stuehuset, er som i tiden omkring 1930. Det interessante ved Karensmindes prydhave er imidlertid, at der ikke som almindeligvis på Øerne og i Østjylland er nogen udgang fra stuehuset til prydhaven. Denne omstændighed kan tolkes som et tegn på, at man alligevel ikke konsekvent har set prydhaven som noget, der alene havde den funktion at skulle vises frem for eksempelvis gårdens gæster.