Billund Museum fejrer Danmarks befrielse den 5. maj 1945

Den 5. maj 1945 blev Danmark befriet efter fem års tysk besættelse. Det var en stor og glædelig begivenhed i dansk historie.

Den 4. maj kl. 20.36 lød det over BBC fra London, at de tyske besættelsestropper i Danmark havde overgivet sig. Det betød, at Danmark var frit!

Overgivelsen trådte dog først i kraft den følgende morgen klokken 8, men allerede få minutter efter radiomeddelelsen om aftenen den 4. maj vrimlede gaderne med jublende mennesker, der sang og dansede og omfavnede hinanden.

De forhadte mørklægningsgardiner blev revet ned, bål blev tændt i gaderne, og der kom levende lys i vinduerne. Den spontane befrielsesfest varede til langt ud på natten.

Den 5. maj klokken 8 om morgenen begyndte alle landets kirkeklokker at ringe. I en time ringede de freden ind. Fejringen af befrielsen fortsatte det meste af sommeren med fester, parader og folkemøder. Glæden ville ingen ende tage.

Billund Museum markerer 70-årsdagen for Danmarks befrielse og mindes de modige modstandsfolk, der kæmpede mod tyskerne. Hele dagen, tirsdag den 5. maj 2015, kan alle gæster få rundvisninger og smage den forhadte Richs kaffe og krigsmakroner.

Besættelsessamlingen på CF-Gården, Hedemarken 16, Grindsted, har åbent 5. maj fra kl. 10-16, og der er gratis adgang for alle.

tyskesoladter p vejer efter mad p hansens hotel