Særarrangement i forbindelse med 70-året for Danmarks befrielse

I anledning af 70-året for Danmarks befrielse har Billund Museum i samarbejde med WW2 Tommies, Reenactment Nord, Hærhjemmeværnet Billund og GAS valgt at markere dette jubilæum i form af et særarrangement i Grindsted den 2. og 3. maj 2015.

Der er gratis adgang til CF-Gården, Hedemarken 16, der holder åbent hus lørdag den 2. maj fra kl. 12-17 og søndag den 3. maj fra kl. 10-16. Ved CF-Gården kan man se gamle militærkøretøjer, udstyr og telte. Statister vil give sig ud for at være tyske og britiske soldater, og de vil være rede til at svare på spørgsmål fra publikum.

02-03 maj 005

I forbindelse med kræmmermarkedet i Grindsted vil der om lørdagen ligeledes være britiske og tyske soldater på torvet, hvor også en Willys Jeep vil blive fremvist. Cirka kl. 10.15 og kl. 11.45 vil der komme en DODGE-WC51 lastbil igennem gaden.

Søndag den 3. maj kl. 13.00 foran Grindsted Museum, Borgergade 25, begynder en historisk guidet vandretur rundt i byen i besættelsens fodspor. Der vil være små events og happenings på udvalgte historiske steder. Turen tager ca. en time.

Kl. 14.00 er der optog fra Nordre Skole gennem Borgergade til torvet, hvor der hygges med vinylplader (anno 1940-1945) på rejsegrammofonen.

Mellem kl. 13.00 og kl. 14.00 vil der være overflyvning af Grindsted med et amerikansk Piper Cub observationsfly.

Med et samarbejde mellem Billund Museum og WW2 Tommies, blev der arrangeret et 70 års jubilæum for Danmarks befrielse.

Museet Takker

for sponsorater til arrangementet den 2. og 3. maj på CF-gården/Besættelsessamling:

Syd Bank, Jysk, Handelsstandsforeningen, Shell og Guldbageren Tingparken.