Pandekagedag på

Museumsgården Karensminde

Tirsdag den 3. marts 2015 kl. 15-17

Billund Museum og Karensmindes Venner inviterer tirsdag den 3. marts til pandekagedag på Museumsgården Karensminde. Der er tændt op i brændekomfuret i det gamle køkken på museumsgården, og i kaffestuen er der mulighed for at købe pandekager. Karensmindes Venner har endvidere arrangeret et lille løb med poster rundt omkring på gården, hvor der skal svares på spørgsmål om pandekager.

Ved at arrangere en pandekagedag på en af de første dage i marts, markerer vi, at foråret er på vej, fortæller Elna Sørensen fra Karensmindes Venner og fortsætter: Når lyset vender tilbage, og hønsene her ved forårstide så småt igen begyndte at lægge mange æg, satte man pandekager på menuen. Det var en herlig spise, som gav en god afveksling til vinterens tungere kål- og saltmadsretter.

Der knytter sig også særlige traditioner til pandekagespisning. På Fyn var det f. eks. nogle steder skik at spise bygmelspandekager sammen med æbleflæsk til Kyndelmisse, som er den 2. februar. På det tidspunkt var man halvvejs gennem vinteren, og vinteren kunne være hård i begyndelsen af februar måned. Men foråret og de vigtigt forårsarbejder som pløjning og såning lå forude. Ved at spise bygpandekager udtrykte man håb om at få en god høst af byg.

Andre steder i Europa markerede man begyndelsen på fasten med at spise pandekager Hvide tirsdag, som var tirsdagen efter fastelavn og dagen inden fasten begyndte. Fasten varede 40 dage fra askeonsdag og indtil påske. I fasten måtte man ikke spise kød. Man ryddede op i spisekammeret inden fasten og bagte mange steder pandekager eller andre fine kager af hvidt mel, æg, mælk og smør.

Der er sortbrogede smågrise og kalve med bløde muler i stalden på Karensminde. Snart kommer der også lam i fårestien. I haven myldrer vintergækkerne op, og påskeliljerne er godt på vej. Dagene er længere og lysere, og fuglene er begyndt at kvidre igen. Foråret er for alvor på vej på den gamle museumsgård i Morsbøl.

Tilmelding er ikke nødvendig. Alle er velkomne.