Vinterferie på Museumsgården Karensminde

I vinterferien er Museumsgården Karensminde åben fra lørdag den 7. februar til og med søndag den 15. februar – alle dage fra kl. 10 til kl. 16.

Der er altid noget at opleve på den gamle gård i Morsbøl. De store jyske heste færdes frit i engen neden for det nye, fine hestehus. I den lune stald står køerne og gumler. De små kalve med de store kønne øjne dier hos deres mor, og grisene løber lystigt omkring i svinestierne. Gederne holder til i indelukket ved gedehuset og vil gerne klappes. Kaninerne mimrer i deres bure, og høns og kalkuner tripper omkring i hønsegården.

Tirsdag den 10. februar og onsdag den 11. februar kommer der endnu mere liv i den gamle museumsgård. Begge dage arrangerer Karensmindes Venner et spændende løb, som handler om gårdens dyr, og som går rundt til alle dyrene. Der er løbende start hele dagen. Man skal blot henvende sig i museets billetsalg for at få et rute- og opgaveark.

Det er også Karensmindes Venner, som står for aktiviteterne i stuehuset og i smedjen. De har tændt op i det gamle brændekomfur i køkkenet og koger mad fra mormors og oldemors tid, og ved det store bord i dagligstuen er de i gang med forskellige former for håndarbejde.

Børn, som ønsker at bruge deres kræfter og fingersnilde, har begge dage mulighed for at arbejde med træ, eller de kan i det kreative værksted prøve at arbejde med uld. Man kan prøve at karte den rå, fedtede uld, som derefter kan spindes til garn, eller prøve at filte ulden og f.eks. lave den til en lille bold. Der er også mulighed for at sy et lille dyr af filt. Der arbejdes med træ og uld både tirsdag og onsdag.

Om onsdagen har Karensmindes Venner derudover gang i sakse og papir. Alle kan være med til at klippe et gækkebrev og hente inspiration til vers og rim, som man kan skrive i brevet. Det er en hyggelig tradition at finde de første vintergækker i haven, klippe et fint gækkebrev og siden vente på et påskeæg.

Onsdag brygges der også øl på Karensminde. Bestyrer Peter Festersen har hentet det store bryggekar ned fra loftet og viser, hvordan man kan lave godt og velsmagende øl af vand, malt, humle og gær. Ølbrygningen begynder kl. 10.

Både tirsdag og onsdag kører hestevognen, og falder sneen tæt, kan det måske blive til en kanetur. Kaffestuen er åben både tirsdag og onsdag.

Flere oplysninger kan ses på Billund Museums hjemmeside og Karensmindes Venners hjemmeside. www.Billundmuseum.dk og www.Karensmindes-venner.com