Efterårsferie på Museumsgården Karensminde

Der er travlhed på Karensminde i efterårsferien. Tirsdag, onsdag og torsdag bliver der arbejdet i marken, i køkken og bryggers, i smedien og i det kreative værksted. Hver dag har sine særlige aktiviteter på programmet, men alle kan være med og deltage aktivt i det, der foregår.

Tirsdag den 14. oktober står i drikkevarernes tegn. Bestyrer Hans Peter Festersen har hentet det store bryggekar frem og har tændt op i gruekedlen i bryggerset og er klar til brygge godt øl fra kl. 10. Karensmindes Venner har samlet æbler i kassevis og stillet mostpressen frem, så de kan vise, hvordan man laver god, gammeldags og meget velsmagende æblemost. De arbejder ved mostpressen fra kl. 11. Men allerede kl. 10.30 bliver der travlhed ved hønsegården. Her slagter Karensmindes Venner nemlig høns og andet fjerkræ, og det skal alt sammen plukkes fri for fjer og dun. Dengang børn skulle hjælpe til i landbruget, blev efterårsferien også kaldt for kartoffelferien, og på Karensminde skal kartoflerne da også graves op køres hjem nu, og vi kører i marken første gang omkring kl. 11. Trænger man til en pause i arbejdet med kartoflerne, inviterer Karensmindes Venner alle børn til madløb fra kl. 11 til kl. 14. Ved løbets poster kan smage på mad tilberedt af efterårets råvarer. I laden er der værksteder for kreative sjæle, hvor man kan lave fine ting med kartoffeltryk eller snitte uhyggelige roelygter.

Onsdag den 15. oktober er den store slagtedag på Karensminde, og mange folk er i gang overalt på gården. Derefter skal grisen skæres op og parteres. Blodet skal samles og røres med mel og gode sager og koges til blodpølse. Der skal hakkes fars til medisterpølse, og der er rigtigt gang i de håndtrukne kødhakkemaskiner. Grisehovedet skal renses og kødet koges til sylte sammen med gode krydderier.  Slagtedagen begynder kl. 11. Den dag kører hestevognen også i marken for at hente kartofler, men det sker først ved middagstid og om eftermiddagen. I det kreative værksted kan man snitte roelygter eller male en gris eller en ko.

Torsdag den 16. oktober er suppedag. Engang var suppe kogt på fersk kød festmad. Karensmindes Venner sætter denne dag flere forskellige supper og god gammeldags kærnemælksvælling på bordet. Køkkenholdet på Karensminde forstår både at lave velsmagende traditionel mad, men bruger ofte også de gamle råvarer på en ny og spændende måde.  Man kan købe en spisebillet for 60 kr. og spise al den suppe, man orker. Der serveres i to hold. Første hold spiser mellem kl. 12 og 13 og næste hold mellem kl. 13 og 14. Der er plads til 30 personer hver gang.

Der dyrkes mange rodfrugter på Karensminde, og i efterårsferien sylter Karensmindes Venner rødbeder. Her kan alle være med. Man skal blot komme med et glas, så kan man prøve at snitte rødbeder og få glasset fyldt med rødbeder og syltelage og få det med sig hjem.

I det kreative værksted er der tilbud om at snitte en roelygte og lave kartoffeltryk.

Alle tre dage er der aktivitet i gårdens gamle køkken, i smedjen og i træværkstedet, og der vises håndarbejde i dagligstuen. Kaffestuen og vaffelboden er åben, ligesom hestevognen kører. Detaljeret program for aktiviteterne i efterårsferien kan ses på www.billundmuseum.dk og på www. Karensmindes-venner.com.