Til

Pressen

26. september 2014

Billund Bibliotekerne fejrer folkeskolens 200 års jubilæum i samarbejde med Billund Museum

For 200 år siden underskrev Kong Frederik d. 6 en række skolelove, der gav alle danske børn ret og pligt til at få undervisning i 7 år.

I Magion Biblioteket kan man i skolernes efterårsferie se en spændende udstilling af gamle ting, der har været brugt i skolen. Til dagligt findes alle effekterne på Billund Museum, som venligst har lånt dem ud til biblioteket. Man vil f.eks kunne se, hvordan de skriveredskaber, man brugte i skolen for 100 år siden, så ud og hvilke læsebøger, man brugte. Der vil også være en gammel gymnastikbuk, som mange måske vil mindes med gru. Sammen med udstillingen af de gamle skoleting vil der være bøger, der sætter fokus på folkeskolen og dens historie. Bøgerne kan selvfølgelig lånes med hjem.

Sammen med udstillingen kan man se fotos, der viser, hvordan jubilæet blev fejret på skolerne i Billund Kommune d. 6. oktober.

Sideløbende med udstillingen kører en film, der viser lokale børn, der får gamle skoleting i hånden. De giver et bud på, hvad tingene er, og hvad de har været brugt til. I samme film får ældre mennesker nutidige skoleting i hånden, som de på nøjagtig samme måde skal gætte, hvad er. Filmen vises også på Karensminde i samme uge.

Museet har desuden lavet en quiz omkring skolejubilæet for alle 6-10 årige børn. Børnene skal bl.a. gætte, hvad nogle af de udstillede ting har været brugt til. Gætter man rigtigt, kan man enten vinde biografbilletter eller bøger. På Karensminde kan man deltage i samme quiz og også her vinde præmier.

John Rendboe

Billund Museum