Historisk dyrskue og veteranstævne på Museumsgården Karensminde

Søndag den 14. september fra kl. 9.30 til kl. 16.

Det er altid en festlig dag på Museumsgården Karensminde, når Karensmindes Venner afholder det traditionsrige historiske dyrskue og veteranstævne, som samler flere tusinde mennesker. Her er nemlig meget at opleve og fornøje sig over.

Fra tidlig morgen møder de mange udstillere op med deres dyr og gamle køretøjer. De kommer fra nær og fjern, og både dyr og biler er pudset og klargjort, så de tager sig ud fra deres bedste side.

Stævnet åbnes kl. 9.30 af tidligere medlem af Folketinget Kristen Touborg, som også er landmand på Lemvigegnen. Mens dommerne bedømmer dyrene, kører de gamle traktorer i marken kl. 10 og begynder at pløje, og først hen på eftermiddagen kl. 15.15 præsenteres traktorerne for tilskuerne.

Om formiddagen præsenteres hunde samt får og geder i ringen, og over middag bliver det kvæget og hestenes tur. Det er et flot syn, når det jyske kvæg med den fine, lyse pels, den røde malkeko med den mørkere lød og korthornskvæget med de lyse muler, trækkes ind i ringen. Og de store heste er imponerende. Både de jyske heste med den lange manke, de blanke og mørke oldenborgere og de fine og elegante Frederiksborgheste og Knapstruppere. Det er desuden meget interessant at høre dommernes bemærkninger om de enkelte dyr og høre dem fortælle om de forhold, der er karakteristiske for den pågældende race. Da alle de dyr, som er tilmeldt dyrskuet på Karensminde er gamle, danske husdyrracer, som ikke længere indgår i det moderne, industrialiserede landbrug, fortæller dommerne derved også om et stykke levende danmarks- og landbrugshistorie.

Karensminde har en fin besætning af de gamle, danske husdyrracer. ”Vores kvier har i år været på Landsskuet i Herning og på de historiske dyrskuer i Sdr. Hygum og Gl. Estrup, så nu glæder vi os til, at de også kan være med i det historiske dyrskue her på Karensminde, hvor dyrene hører hjemme”, fortæller museumsgårdens bestyrer, Hans Peter Festersen.

Veterankøretøjerne kan beses hele dagen på stævnepladsen, inden de præsenteres i ringen fra kl. 14. I år der tilmeldt næsten 300 køretøjer. Her er omkring 180 biler af alle mærker og aldre, godt 70 motorcykler og knap 20 knallerter samt en enkelt scooter og nogle cykler og lastbiler og påhængsvogne. Desuden er der udstillet en hel del veterantraktorer.

I løbet af dagen er der underholdning ved Grindsted Brassband, og hele dagen er der rig mulighed for at stille sulten i teltet, ved pølsebaren eller i Kaffestuen.

Karensmindes Venner har gjort alt klar til en dejlig og festlig dag på museumsgården i Morsbøl.

Dagens program kan ses på Karensmindes Venner og Billund Museums hjemmeside: www.Karensmindes-Venner.com og www. Billundmuseum.dk