Byvandring 26.08 2014

Oprindeligt bestod Grindsted af en kirke, en præstegård, en skole og en håndfuld gårde. Grindsted var i mange århundreder en lille hedelandsby, der lå langt fra hovedfærdselsårene her i Jylland. I 1800-tallet var vejene til byen for det meste hjulspor i det sandede hede terræn. Infrastrukturen i området var så godt som ikke eksisterende.

Fra slutningen af 1800-tallet begyndte egnen og Grindsted at forandre sig. Det blev anlagt veje til Varde, Vejle og Esbjerg og i 1914 kom toget til Grindsted. Egentlige gader og veje fandtes så godt som ikke i byen og de få der fandtes fik først egentlige gadenavne omkring 1917.

Byvandringen vil starte kl. 19.00 på Grindsted Museum i Borgergade 27, hvor der kort vil redegøres for tre temaer som har sat sit præg på gader og gadenavne nemlig Grindsteds by-ambitioner, jernbanen og heden. Endvidere vil byens historie blive perspektiveret i en grad, så man får rammerne for vejnavnene og deres epoker i byen.

Herefter går turen via Borgergade til præstekvarteret, langs Østerbrogade og videre til Jorden Rundt og Sønderby området. Via Vesterbrogade når vi frem til Engvej og videre frem til Torvet. Undervejs vil museets mangeårige medarbejder Carsten Sander Christensen beskrive vejnavnene i andre dele af byen og årsagerne til vejnavnenes opståen vil blive forsøgt forklaret.

Alle er velkomne til at deltage i denne lille aftentur. Det koster 20 kr.