Bob, Bier og Bær

Aktiviteter på Museumsgården Karensminde søndag den 20. juli og tirsdag den 22. juli

Det er en tradition, at  Bobtimisterne fra Grindsted og biavlere fra Grindsted og Omegns Biavlerforening besøger Museumsgården Karensminde en søndag og en hverdag i juli måned. I år sker det søndag den 20. juli og tirsdag den 22. juli.

Begge dage har Bobtimisterne stillet deres bobborde op i laden, og så spilles der på livet løs. Bob er et underholdende spil, og selv børn kan være med til at skyde de runde spillebrikker ned i hullerne i hjørnerne på spillepladen. Bobtimisterne giver kyndig instruktion og sætter også gerne gang i en lille Bobturnering.

Biavlerne medbringer honning og den store honningslynge, hvori de slynger honning ud af voksplader, de har taget ud af bistaderne. Det lugter sødt af voks og honning, når slyngen er i gang, og honningen glider tungt og sejt ned i spanden. Alle kan smage den nyslyngede honning, og biavlerne deler gerne ud af deres viden om honning og dens egenskaber.

Søndag har Karensminde også besøg af møbelpolstrer Peter Eskelund og af Bent Krusborg, der restaurerer hestevogne. De holder til på gårdspladsen og fortæller om deres håndværk.

I det kreative værksted kan børn om søndagen filte en bold og rulle et lys af bivoks, og om tirsdagen kan de lave en bold af cykelslanger og lave et vokslys.

Tirsdag inviterer Karensmindes Venner alle børn til at gå med en tur i køkkenhaven. Der er bær på ribs-, solbær- og stikkelsbærbuskene. Først skal bærrene plukkes, så skal de skylles og til sidst skal de i gryden for at blive kogt til marmelade eller syltetøj. Det plejer at være en god oplevelse for mange børn at være med til at lave syltetøj og ikke mindst at smage på de søde varer.

Der bliver travlt i køkken og bryggers på Karensminde om tirsdagen, men der er som sædvanlig også gang i andre aktiviteter både søndag og tirsdag på Karensminde. Der vises håndarbejde i stuehuset, og der arbejdes i smedjen og træværkstedet. Endelig kører hestevognen, ligesom Kaffestuen er åben.

Karensminde har en fin besætning af gamle, danske husdyrracer. Der er jysk kvæg, røde danske malkekøer og korthornskvæg, og der er hvide og brogede danske landgrise i stalden. Gederne vil gerne klappes, og hvide italienere og gamle danske landhøns går omkring i hønsegården.

Søndag og tirsdag kl. 11 går Karensmindes Venner en tur rundt til alle dyrene og fortæller om dem, og søndag og tirsdag kl. 14.30 kan alle, der har lyst være med til at fodre og vande dyrene.

Museumsgården Karensminde er åben alle dage fra kl. 10 til kl. 16.