Fiskere, træmænd og en pottekone

Aktiviteter på Karensminde søndag den 13. juli og tirsdag den 15. juli

Søndag den 13. juli kommer Grinsted Sportsfiskerforening på besøg på Museumsgården Karensminde. Lystfiskerne fortæller om glæderne ved af fiske. De viser også, hvilket udstyr der skal til for at gøre en god fangst. De binder fluer af små fine, farvestrålende fjer og viser, hvordan man laver både smukke og stærke fiskestænger. Det er arbejde, som kræver fingersnilde og tålmodighed.

Karensmindes Venner har samlet en kreds af træhåndværkere. Bo Bengtson viser, hvordan man med en stor økse, kan snitte de fineste ting. Billedskæreren viser, hvordan man med forskellige jern kan lave udskæringer i træ, f.eks. karvsnit, som er en meget gammel form for dekoration på æsker, skrin og møbler, og medlemmer af Karensmindes Venner arbejder i træværkstedet med at lave fuglekasser, æblekasser og andre nyttige ting.

Tove Engelbrecht står på gårdspladsen og medbringer nogle af de fine jydepotter, hun er kendt for at fremstille. At lave jydepotter er et gammelt, vestjysk håndværk, som blev varetaget af kvinder, og Tove Engelbrecht fortæller gerne om håndværket og dets teknik.

Tirsdag den 15. juli har børn mulighed for at selv at arbejdet med leret. Den dag er Tove Engelbrecht nemlig også på Karensminde. Også Bo Bengtson viser, hvordan han arbejder med sin økse. Karensmindes Venner hugger brænde, og her kan børn være med til at prøve at svinge øksen over huggeblokken og flække træstykkerne, eller de kan gå med Karensmindes Venner i træværkstedet og samle en fuglekasse eller et stykke legetøj. Endelig er der mulighed for at lave reb. Det sker på en sindrigt konstrueret lille maskine, der trækkes af cykelkæder.

I det kreative værksted kan børn om søndagen knytte en nøglering, og om tirsdagen kan de lave et sjippetov, måske af reb, de selv har slået sammen.

Både søndag og tirsdag er der kl. 11 en rundtur og fortælling om dyrene på museumsgården, og kl. 14.30 kan alle, der har lyst, være med til at fodre gårdens dyr.

Der er aktiviteter i gårdens stue og køkken, i træværkstedet og smedjen. Hestevognen kører, og kaffestuen er åben.

Museumsgården er åben alle dage i juli måned fra kl. 10 til kl. 16.