PRESSEMEDDELELSE

Havedag

Museumsgården Karensminde

Søndag den 15. juni  kl. 10-16

Havedagen på Karensminde er et stort plantemarked og en begivenhed, som der er stor interesse for blandt havefolk. I år deltager godt 40 udstillere i havedagen, og de medbringer alle planter af høj kvalitet. Samtidig kan man handle til absolut rimelige priser, og derfor er havedagen værd at besøge. Oven i planter og havesnak får man den fine stemning og det dejlige miljø, der er på Museumsgården Karensminde. Netop nu hvor alt er spiret op og står så grønt, er der ekstra smukt på den gamle gård i Morsbøl.

Et stort plantemarked med et omfattende udvalg

Alle udstillere på Havedagen deltager med et særligt udvalg af planter, som de har speciel viden om. Således deltager f.eks. Dansk Fuchsia Selskab, Hosta Danmark, Pelargonieklubben, Dansk Primula Klub, Dansk Bonsai Selskab og Rosenhaven. Andre udstillere deltager med krydderurter, prydgræsser, stauder, klematis, stenbedsplanter, liljer, valmuer og små orkidéer. Der er en stand med små stedsegrønne træer og en med sjældne prydtræer. Hos Den Japanske Villahave kan man tilmed finde planter, der passer til haver, som er anlagt i den særlige, japanske stil. Også gamle, danske planter får særlig opmærksomhed på Havedagen. Blomstergården ved Viborg arbejder f.eks. med gamle, danske frugttræer, mens Frøsamlerne har gjort en stor indsats for at bevare gamle blomster og urter ved indsamling og opformering af frø, som kan købes på Havedagen.

Havedesign og lokale produkter

En moderne have består ikke kun af græsplæner, blomsterbede og køkkenhavens urter og grønsager. Den er også et opholdssted. På Havedagen på Karensminde er der derfor også stande, som har forskellige former for design til haven som stenfigurer, smedejernsstativer og pileflet samt andet haveudstyr, herunder redskaber og maskiner. Endelig er der mulighed for at smage og købe lokale produkter som nye, danske kartofler, friske jordbær og honning.

To foredrag

Havedagen på Karensminde byder også på to faglige indslag for haveelskere.

Kl. 11 besøger planteskoleejer Knud Pedersen Havedagen for at holde et foredrag om ”Hvordan lykkes jeg med roser?” Knud Pedersen har en meget stor og bred viden om roser. Han er udgiver af Rosenposten og har roser som speciale i sin planteskole.

Kl. 13 holder have- og landskabsarkitekt Jane Schul foredrag om stauder. Jane Schul besøgte Havedagen på Karensminde forrige år, hvor hun holdt et levende foredrag om sommerblomster. I år deler hun gavmildt ud af sin store viden om stauder. Jane Schul er en kendt havearkitekt, som har tegnet mange store, offentligt tilgængelige haver, og som har skrevet flere bøger om blomster i haven.

Havedagen på Karensminde er åben fra kl. 10 til kl. 16.

Hent vedhæftende PDF her stauder