Folkeskolens 200-års jubilæum – Billund Museum

Tirsdag d. 10. juni – Torsdag d. 12. juni 2014

Billund Museum markerer Folkeskolens 200-års jubilæum i 2014. Den 4. og 10. juni holder museumschef John Rendboe oplæg om ”Skolen i gamle dage” på henholdsvis Søndre Skole i Grindsted og Stenderup Skole. I dagene 10.-12. juni besøger 0-6. klasse fra Søndre Skole Billund Museum på Karensminde og i Borgergade 25-27. På Karensminde vil eleverne få et indblik i skolen anno 1814 og 1914, og skolens udviklingshistorie anskueliggøres ved de skiftende fag, som eleverne er blevet undervist i. I Borgergade får eleverne dels fortalt den spændende og fascinerende historie om skolen som institution af koordinator ved Billund Museum, Maria Hoffmann Roed, dels introduceres de til gamle lege i stationsbyhaven.

Museets markering af Folkeskolens 200-års jubilæum ligger i naturlig forlængelse af Billund Museums generelle placering som et kulturhistorisk museum, der er tæt tilknyttet folkeskolen og dens udvikling. Billund Museum er således en fast bestanddel af forskningsprojektet Elevdesign, hvis kongstanke, er, at inddrage eleverne som ligeværdige sparringspartnere i udarbejdelsen af undervisningsforløb.

Søndre Skole på besøg på Billund Museum