PRESSEMEDDELSE 2014

Spise i krise

Servering og fortælling på Museumsgården Karensminde

Tirsdag den 6. maj kl. 18.00

Tirsdag den 6. maj kl. 18 sætter Billund Museum fokus på mad under Besættelsen. For hvad sker der egentligt med fødevaresituationen, når et land er i en alvorlig krise? Hvis Danmark pludseligt er midt i en krig? Sidste gang, vi oplevede det, var under besættelsen, hvor tyskerne stoppede for samhandelen med Storbritannien, som Danmark var dybt afhængig af både i forhold til eksport og import. Pludselig kunne dansk landbrug ikke sælge de enorme mængder af dansk bacon til englænderne og kunne samtidigt ikke importere engelsk kul og koks til at tænde op i ovne og komfurer med i de danske hjem. Regeringen skulle derfor indrette landets økonomi – og ikke mindst fødevareproduktionen – efter tyskernes interesser. Nok kunne tyskerne aftage alle vores landbrugsprodukter, men behovene var ændrede på grund af krigen. Danske produktions-virksomheder kunne heller ikke forvente i samme omfang som tidligere at få hverken kul eller andre råvarer, der var nødvendige for en uændret produktion den anden vej.

Tyskland førte krig og prioriterede først og fremmest egne interesser – ikke mindst den enorme værnemagt og en civilbefolkning, der bogstaveligt talt skulle mættes for ikke at blive træt af krigen og naziregimet. Hitler havde lært lektien fra Første Verdenskrig, hvor befolkningen sultede, hvilket i sidste ende førte til revolution mod magthaverne.

Landbrugslandet Danmark blev hurtigt Nazitysklands spisekammer, hvilket dog medførte rationering og varemangel for danskerne. Rationeringen medførte en del kreativitet hos danskerne. Hvad gør man, hvis man ikke bare kan købe kaffe og sukker og en lang række andre dagligvarer hos købmanden? Hvor kreativ bliver man for at få varm mad på bordet, hvis det er svært at få energi til at tænde for komfuret?

Museumsinspektør Jens-Christian Hansen fortæller om fødevaresituationen under Besættelsen og kommer ind på den danske befolknings kreativitet i de år, hvor landet var besat af en fremmed magt midt under en verdensomspændende krig. Karensmindes Venner laver retter fra besættelsesårene – på gammeldags maner – og publikum får mulighed for at smage mad fra dengang, suppen skulle koges på primus, grøden blev kogt færdig i en høkasse og kaffeerstatning fik bønnerne til at strække lidt længere.

De aftener, hvor Karensmindes Venner laver mad ud fra et særligt tema, og hvor museumsfolk fortæller om baggrunden for den mad, som serveres, plejer at samle mange mennesker. Det er altid godt at nyde velsmagende mad i hyggelige rammer og så oven i købet lytte til en spændende historie. Derfor er tilmelding til arrangementet nødvendig. Det kan ske til museets kontor på tlf. 79727490 eller via mail til Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. . Tilmeldingsfristen er fredag den 2. maj kl. 12. Prisen for spisning og fortælling er 180 kr. excl. drikkevarer.

Museet sørger for at få rationeringsmærkerne til at række på denne kulinariske aften på Museumsgården Karensminde, og Karensmindes Venner har travlt ved komfur og primus, og mon ikke også høkassen kommer i brug denne aften?