Påske på Museumsgården Karensminde

Aktivitetsdag tirsdag den 15. april

Museumsgården Karensminde er altid et besøg værd, og i påskeferien summer den gamle gård af liv tirsdag den 15. april. Karensmindes Venner har gang i smedien og træværkstedet, og begge steder er der mulighed for at være med. I smedien kan man prøve at bøje det glødende jern over ambolten, og i træværkstedet kan man banke en fuglekasse eller et lille stykke legetøj sammen. I køkkenet er der tændt op i komfuret. I dagligstuen er flittige hænder i gang med håndarbejdet, og på gårdspladsen holder hestevognen klar til at tage museumsgæsterne med på en lille tur rundt i gårdens dejlige omgivelser.

På marken hopper små lam rundt og leger med hinanden. I hønsegården samles små gule kyllinger omkring deres mor, og i stalden tumler en flok livlige, brunplettede smågrise rundt. Det er sjovt at kigge på de små dyreunger og følge, hvordan de skal lære at stå på egne ben. Gårdens dyr - og især de mindste af dem - har derfor fået en særlig plads i påskeaktiviteterne på Karensminde. Karensmindes Venner har arrangeret et løb, som handler om dyrene og deres unger. Det gælder om at finde dem rundt omkring på gården, men det gælder også om at lære noget om dyrene.

Æg hører påsken til. I påsken spiser vi både kogte æg og påskeæg af chokolade. På Karensminde er der også påskeæg. Dog ikke nogen, man kan spise. I løbet af vinteren har Karensmindes Venner haft travlt med at samle hønse-, ande- og gåseæg og gjort dem klar til, at de nu kan dekoreres og bruges som påskepynt. Man kan lave de fineste mønstre på et æg, og selv om udpustede æg er skrøbelige, kan alle være med til at male et påskeæg.

I det tidlige forår er det også en gammel skik at sende et gækkebrev til en, man kender. Kan modtageren af et gækkebrev ikke gætte, hvem der har sendt brevet, siger traditionen, at han skal forære den, der klippede og skrev gækkebrevet, et påskeæg. Det er altså ved at være på høje tid at få lavet et gækkebrev. Derfor er der indrettet et lille papirværksted på Karensminde. Her kan man klippe et gækkebrev. Man kan både få ideer til, hvordan et gækkebrev kan laves, og ideer til, hvad man kan skrive i brevet. Museet har en hel samling af gamle vers og rim, der passer til gækkebreve.

Museumsgården Karensminde er åben alle dage i påskeferien fra lørdag den 12. april til og med mandag den 21. april fra kl. 10 til kl. 16. Det er dog kun tirsdag den 15. april, at der er aktiviteter på gården, ligesom kaffestuen kun er åben om tirsdagen.