Pandekagedag på Museumsgården Karensminde

Tidspunkt: Tirsdag den 4. marts 2014 kl. 14-17

Billund Museum og Karensmindes Venner inviterer tirsdag den 4. marts til et nyt arrangement på Karensminde, nemlig en pandekagedag. Der er gang i brændekomfuret i det gamle køkken på museumsgården, og kagekonerne i køkken og kaffestue får forhåbentlig travlt. I hvert fald bliver der den tirsdag eftermiddag bagt pandekager af forskellig slags i stor stil, for Karensmindes Venner serverer pandekager. Det vil sige, at ligesom man kan købe kaffe, kan man den dag også købe pandekager.

Anledningen er, at tirsdag den 4. marts i år, er den dag, som man i den gamle folketradition kaldte for Hvide tirsdag. Det er tirsdagen efter fastelavn. I Danmark har den dag ikke spillet nogen særlig rolle i flere hundrede år. Men i de katolske lande er tirsdag efter fastelavn den sidste dag, før fasten begynder. Fasten varede 40 dage fra askeonsdag og indtil påske. I fasten måtte man ikke spise kød. Man ryddede op i spisekammeret inden fasten og bagte mange steder pandekager eller andre fine kager af hvidt mel, æg, mælk og smør. Derfor kom den sidste dag før fasten også til at hedde pandekagedagen. Rundt omkring i verden spiser man stadigvæk pandekager på pandekagedagen.

I dag spiser vi mest tynde, søde pandekager, der er bagt af hvedemel og spises med syltetøj. Men pandekager kan bages af forskellige slags mel, og pandekager kan bages som tykke pandekager og serveres med fyld, der ikke er sødt. De små russiske blinis bages f.eks. af boghvedemel og spises med en af verdens dyreste madvarer, kaviar. Kokkepigen på Nationalmuseet giver en opskrift på fynske bygmelspandekager, som serveres med æbleflæsk. Disse pandekager blev ikke serveret på Hvide tirsdag, men derimod til Kyndelmisse den 2. februar. Da var man halvvejs gennem vinteren og ventede på foråret. Ved at spise bygpandekager udtrykte man håb om at få en god høst af byg.

Karensmindes Venner bager et par forskellige slags pandekager. Måske kommer smagsløgene på en prøve; men mon ikke mange synes, at pandekager altid er godt.

På pandekagen vil der også være fortælling. Vi fortæller eventyret om pandekagen, der hoppede af panden og åd, hvad den mødte på sin vej, og andre historier med pandekager, og der fortælles om fasten og om, hvad man spiste i fasten og i fastelavnstiden.

Tilmelding er ikke nødvendig. Man kan bare møde op på Karensminde. Alle er velkomne.