Aktiviteter på Billund Museum

Sommerferie

Sommeren igennem har vi besøg af mange forskellige folk på Museumsgården Karensminde. Fælles for dem alle er, at de kan noget særligt som de gerne vil vise frem og dele med os og vores gæster. Derfor kan du onsdag den 17. juli opleve de gamle træhåndværk på museumsgården Karensminde. Alle børn har mulighed for at selv at prøve nogle af de enkleste teknikker og for at samle et fuglehus til haven.

Den dag besøger jydepottekonen også museet. Fremstilling af jydepotter er et gammelt vestjysk håndværk, og en pottekone kunne tjene mange penge hjem til gården med sin fingerfærdighed og sit håndværk. Jydepottekonen har ler med til Karensminde, og de børn, som har lyst, kan prøve af arbejde med en klump ler – lave en lille figur eller måske en lille skål, som ligner en af de gamle jydepotter. Du kan også lave en bold af gamle cykelslanger, eller male et bat.

Bier og Bobtimister

Søndag d. 21. juli er det biavlerne der er på besøg på den gamle museumsgård. De har en masse spændende ting med, så man kan se og høre hvordan man holder bier. Man kan også hjælpe til med at slynge honning, og lave et lys af bivoks.

Samme dag kan man også se hvordan en møbelpolstrer arbejder, hvordan man restaurerer en gammel hestevogn og hvordan smeden smeder værktøj og andre ting af jern på feltessen. Og så kommer BOBtimisterne også forbi med en masse bobspil så man kan lære det sjove spil, og deltage i en turnering hvis man har mod på det!

Begge dage kører hestevognen, kaffestuen er åben og der er aktiviteter i stuehus og smedje.

Men det er ikke kun på Museumsgården Karensminde der sker noget. På Grindsted Museum i borgergade 27, kan man resten af sommeren komme i mini-billedskole, og tilmed få sit værk udstillet på museet og vinde et gavekort til museumsbutikken!

Kunst på museet

Kunst på Museet

Indtil fredag d. 30. august kan børn i alle aldre komme forbi museet i borgergade 27 alle hverdage mellem kl. 10 og kl. 13 og blive kunstnere for en dag. Man kan male et flot billede med inspiration fra museets udstilling, eller museumshaven.

Billederne udstilles på museet indtil fredag d. 30. august, hvor en jury vil udvælge de tre flotteste malerier. De heldige vindere får et gavekort til museumsbutikken, og deres billede vil blive vist frem på museets hjemmeside.

Billederne kan afhentes efter d. 30. august -dog senest d. 30. september- så man kan hænge sit billede op på væggen derhjemme.

Det koster ikke noget at deltage, men hvis de voksne vil se museets udstillinger, skal de betale almindelig entré (30,-).

plakat_kunstprojekt