Træ og jydepotter

Aktiviteter på Karensminde søndag den 14. juli og onsdag den 17. juli

Søndag den 14. juli står i træhåndværkets tegn på Museumsgården Karensminde. Karensmindes Venner har ud over en gruppe af smede, som sommeren igennem arbejder i museets lille smedie, en gruppe mænd, der året igennem arbejder i gårdens lille værksted. I ældre tid var der et huggehus på enhver gård. Her kunne gårdmanden eller hans karl reparere de redskaber, de brugte i markarbejdet, og selv børn kunne snitte en ny tand til en rive. I værkstedet på Karensminde laves der mange former for træarbejde. Mange børn har allerede prøvet at samle et fuglehus. Men der laves f.eks. også æblekasser, som sælges i museumsbutikken.

På gårdspladsen har Karensmindes Venner samlet en kreds af andre træhåndværkere. Her kan man f.eks. se, hvordan man kan snitte de fineste ting med en økse. Billedskæreren viser, hvordan man med forskellige jern kan lave udskæringer i træ, f.eks. karvsnit, som er en meget gammel form for dekoration på æsker, skrin og møbler. Drejeren står ved sin drejebænk, hvor han kan udhule ting og lave ting, der er runde i formerne. Endelig kan også en sav bruges til fremstilling af træfigurer i forskellig udformning.

Onsdag den 17. juli har børn mulighed for at selv at prøve nogle af de enkleste teknikker og for at samle et fuglehus. Den dag besøger jydepottekonen også museet. Fremstilling af jydepotter er et gammelt vestjysk håndværk, og en pottekone kunne tjene mange penge hjem til gården med sin fingerfærdighed og sit håndværk. En jydepotte drejes ikke som andet lertøj op på en pottemagerdrejeskive. Potten bygges op af en klump ler, og konen former den på et bræt, som hun har liggende i skødet.

Jydepottekonen har ler med til Karensminde, og de børn, som har lyst, kan prøve af arbejde med en klump ler – lave en lille figur eller måske en lille skål, som ligner en af de gamle jydepotter.

I alle vestjyske gårde var der jydepotter i køkkenet og spisekammeret. Man bruget jydepotterne som gryder og til opbevaring af mad. Da man fik komfurer af jern, gik jydepotterne af brug i madlavningen. Komfurvarmen var for stærk, og jydepotterne gik i stykker. Men heldigvis har det gamle håndværk ikke lidt samme skæbne.