HAVEDAG

på Museumsgården Karensminde

søndag den 16. juni kl. 10-16

Havedagen på Karensminde har udviklet sig til et stort plantemarked, som har meget at byde på for den haveinteresserede. "Vi lægger vægt på at have et stort sortiment af planter og på høj kvalitet", siger Margit Pedersen, som er formand for Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted Havekreds, der arrangerer Havedagen i samarbejde med Karensmindes Venner og Billund Museum.

Et stort plantemarked med et omfattende udvalg

I år bliver der knap 40 udstillingsstande på Havedagen. Alle udstillere deltager med et særligt udvalg af planter, som de har speciel viden om. Således deltager f.eks. Dansk Fuchsia Selskab, Hosta Danmark, Pelargonieklubben, Dansk Primula Klub, Rosenhaven og Pæoneksperten. Andre udstillere deltager med krydderurter, prydgræsser, stauder, klematis, stenbedsplanter, liljer, valmuer, små orkidéer og bonsai. Der er en stand med små stedsegrønne træer og en med sjældne prydtræer. Hos Den Japanske Villahave kan man tilmed finde planter, der passer til haver, som er anlagt i den særlige, japanske stil. Også gamle, danske planter får særlig opmærksomhed på Havedagen. Blomstergården ved Viborg arbejder f.eks. med gamle, danske frugttræer, mens Frøsamlerne har gjort en stor indsats for at bevare gamle blomster og urter ved indsamling og opformering af frø.

Havedesign og lokale produkter

En moderne have består ikke kun af græsplæner, blomsterbede og køkkenhavens urter og grønsager. Den er også et opholdssted. På Havedagen på Karensminde er der derfor også stande, som har forskellige former for design til haven og andet haveudstyr, herunder redskaber og maskiner. Endelig er der mulighed for at smage og købe lokale produkter som nye, danske kartofler, friske jordbær og honning.

To foredrag om storkenæb og skov- og surbundsbedet i haven

"Havedagen skal være en oplevelse og en god dag for alle; men vi vil også gerne have et tilbud af mere faglig karakter for haveinteresserede. Derfor har vi altid foredrag på programmet på Havedagen, og i år er der mulighed for at høre to af vore

kendte havebogsforfattere", siger Margit Pedersen.

Program

Kl. 11 fortæller Birgitte Husted Bendtsen om "De nye spændende storkenæb." Storkenæb og floks er hendes yndlingsplanter, som hun har dyrket og interesseret sig for, siden hun var ung - og det i en grad, så hun i dag betegner sig selv som "storkenæb-nørd" og "floksoman". I foredraget deler hun ud af sin store viden om storkenæb, som trives godt i hendes vestjyske have.

Kl. 13 fortæller Jørn Dannesboe om "Skov- og surbundsbedet i haven." Jørn Dannesboe, som har en stor og smuk have på Sjælland, har skrevet flere havebøger, som er meget efterspurgte. Hans interessefelt spænder vidt. Han har skrevet om havens plan og udformning i bøgerne "Have-design-detaljer" og "Idérige haver", men også skrevet om havens planter. Her har planter til stenbedet og til skov- og surbundsbedet især haft hans interesse. Også han deler gerne sin omfattende viden med deltagerne i Havedagen.

En florist besøger Karensminde

I stuehuset på Karensminde handler det også om blomster, men det af en ganske anden art. På Havedagen får Karensminde besøg af noget så sjældent som en florist. Det er Effi Pingel, der er uddannet skrædder fra Det Kongelige Teater i 2005, og som videreuddanner sig til florist i Paris. Det er et fag, som næsten er gået i glemmebogen, men i Paris findes der endnu et lille atelier, der leverer blomster til modeskabere som Lacroix, Galliano, Dior og Cardin. Blomsterne laves primært af silke. Hver blomst er et unikt kunstværk, hvor hvert blad i en blomsterknop er nænsomt forarbejdet, formgivet og til sidst smukt sammensat. Floristen skal først indfarve og afstive stoffet. Dernæst klipper hun alle blomsterblade ud i den ønskede størrelse og former dem med et særligt blomsterværktøj. Til sidst sættes bladene sammen med lim og ståltråd. "Effi Pingel laver meget smukke blomster af silke, og det er en fornøjelse, at vi kan vise et af vore gamle, fine håndværk i forbindelse med Havedagen", siger museumsinspektør Gudrun Gormsen.

Aktiviteter for børn

Karensmindes Venner har i foråret haft travlt med at forberede en særlig børneaktivitet til havedagen. De har foldet små urtepotter af avispapir, og på Havedagen har børn mulighed for at så deres egen plante i den lille potte, vande den og få den med hjem, så de kan følge dens vækst fremover.

Et omfattende program

Ud over plantemarked, havedesign og foredrag udstiller og sælger Hale's Seasons kort med blomstertegninger. Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted Havekreds har en tombola og inviterer de besøgende til at deltage i en lille konkurrence. Karensmindes husorkester underholder med musik i løbet af dagen, og Karensmindes Venner tilbyder kørsel med hestevogn, ligesom de har tændt op i grillen og har kaffe på kanden i Kaffestuen.

Havedag2