Billund Museum fejrer Danmarks befrielse

den 5. maj. 1945

Den 5. maj 1945 blev Danmark befriet efter 5 års tysk besættelse. Den var en stor og glædelig begivenhed i dansk historie.

Den 4. maj kl. 18.30, lød det over BBC fra London. At de tyske besættelsestropper i Danmark har overgivet sig. Det betød at Danmark var frit!

Overgivelsen trådte dog først i kraft den følgende morgen klokken 8, men allerede få minutter efter radiomeddelelsen om aftenen den 4. maj vrimlede gaderne med jublende mennesker, der sang og dansede og omfavnede hinanden.

De forhadte mørklægningsgardiner blev revet ned, bål blev tændt i gaderne, og der kom levende lys i vinduerne. Den spontante befrielsesfest varede til langt ud på natten.

Den 5. maj klokken 8 om morgenen begyndte alle landets kirkeklokker at ringe. I en time ringede de freden ind. Fejringen af befrielsen fortsatte det meste af sommeren med fester, parader og folkemøder. Glæden ville ingen ende tage.

Billund Museum fejrer begivenhed og de modige modstandsfolk, der kæmpede mod tyskerne. Hele dagen søndag den. 5. maj, kan alle gæster få rundvisninger og smage den forhadt Rich's kaffe, og krigsmakroner.

Besættelsessamlingen på CF-gården, Hedemarken 16, Grindsted, har åbent 5. maj fra kl. 10 til kl.16 og der er gratis adgang for alle.

Radio