Vi serverer: Mad fra Karolines Køkken

Museumsgården Karensminde

Tirsdag den 23. april kl. 18.

Spisning og en god historie

Tirsdag den 23. april inviterer Billund Museum og Karensmindes Venner til en hyggelig aften på Museumsgården Karensminde. "Sidste år havde vi to aftener, hvor vi serverede historisk mad og fortalte om madens kulturhistorie. Det var en stor succes, og det vil vi naturligvis gerne gentage. Det er ikke kun en god idé at forene spisning og fortælling. Det er også en god oplevelse," siger museumsinspektør Gudrun Gormsen.

Elna Sørensen har sammen med de andre dygtige kogekoner fra Karensmindes Venner besluttet, at serveringen i år skal tage udgangspunkt i Karolines Køkken. I år er det nemlig 50 år siden, at koen Karoline blev præsenteret i Tivoli i København. Koen Karoline blev verdenskendt godt hjulpet af de danske Karolinepiger, som rejste ud og reklamerede for dansk mejeribrug i hele verden.

Dansk madkultur

Karolines Køkken blev oprettet som et prøvekøkken i 1962 i Århus. Her skulle der udvikles nye, mejeririgtige opskrifter. Og det blev der og bliver der stadig. "Hvem har ikke prøvet at lave mad efter en opskrift i en af de efterhånden mange Karoline kogebøger, som er udsendt til alle husstande i Danmark. Det er fint illustrerede små kogebøger med opskrifter og anvisninger, som er nemme at gå til, og mad, som både er velsmagende og let at lave hjemme i ens eget køkken," siger Elna Sørensen. Samtidig konstaterer hun, at Karolines Køkken hele tiden har formået at holde trit med strømningerne i dansk madkultur. Maden blev mindre fed i 1990'erne, og i dag finder man også opskrifter inspireret af det nye nordiske køkken både i den nye kogebog Alle tiders Karoline fra Karolines Køkken og på Karolines hjemmeside.

Spændende 3-rettersmenu

Karensmindes Venner har studeret Karoline kogebøgerne og udvalgt tre retter: en forret, en hovedret og en dessert. De har også dækket bordene i bedste Karoline stil. Det bliver spændende at se, hvad de har valgt at tilberede, men én ting er sikker: Det er tre velsmagende retter, som kommer på bordet.

Museumsinspektør Gudrun Gormsen fortæller i løbet af aftenen historien om Karolines Køkken, Koen Karoline og Karolinepigerne. Det er en historie, som ikke kun handler om vores mad og skiftende tiders kostvaner, men også om dansk landbrug og eksport.

Pris for deltagelse er 150 kr. pr. person. Prisen omfatter fortælling og servering, excl. drikkevarer.

Tilmelding er nødvendig og skal ske senest fredag den 19. april til Billund Museum, på tlf.

79 72 74 90.

Yderligere oplysninger kan fås hos museumsinspektør Gudrun Gormsen, tlf. 79 72 74 92 eller hos formanden for Karensmindes Venner, Elna Sørensen, tlf. 75 32 23 45.

salat2