Påsken på Museumsgården Karensminde

Kalenderen siger, at det er forår, og når foråret kommer, begynder en ny sæson på den gamle museumsgård i Morsbøl. Med foråret dukker der nye, små dyreunger op på gården. Kaninerne har fået de sødeste, små unger, og på marken hopper små, bløde lam rundt mellem hinanden. Snart kan man også høre lærken synge.Når forårssolen skinner, er der dejligt på Karensminde.

I påsken er museumsgården åben for besøgende

fra lørdag den 23. marts til og med 2. påskedag mandag den 1. april.

Alle dage fra kl. 10 til kl. 16.

Aktiviteter for børn, tirsdag den 26. marts.

Børneaktiviteterne den 26. marts står også i forårets tegn.

Madløb

Forårskåde børn kan den dag komme ud i naturen på Karensminde og smage på forårsmad. Hvordan smager heksesuppe kogt på grønne urter, og hvad er skiden æg for noget? Hvis brændenælderne er begyndt at spire, kan man smage mad med brændenælder og prøve at mærke, om de brænder på tungen. Naturligvis serveres der mere mad med æg i påskens madløb. Madløbet foregår fra kl. 11 til kl. 14, og der er løbende start. Tilmelding er ikke nødvendig. Man kan bare møde op og være parat til at få nye indtryk.

Æg og påskeæg

Æg og påske har hørt sammen til alle tider. Ved forårstide begynder hønsene igen at lægge æg. Derfor spiste man med stor fornøjelse mange æg i påsken. Ofte skulle man have skiden æg påskelørdag. Man forærede farvede og dekorerede æg væk, ligesom kogte æg indgik i mange af de lege, man underholdt sig med i påskedagene. F.eks. at trille æg.

På Karensminde er der mulighed for at dekorere æg tirsdag den 26. maj. Her skal der dog ikke arbejdes med kogte æg. Karensmindes Venner har nemlig siden sidste år samlet æg fra gårdens høns og ænder. De har pustet æggene ud og gjort dem grundigt rent. Nu er alle disse tomme æg klar til, at alle kan

være med tl at male og dekorere dem og få et pyntet påskeæg med sig hjem. Det koster 10 kr. pr. æg.

Gækkebreve

Vintergækkene står og lyser op i mange haver, og det kan nås endnu – at sende et gækkebrev. Derfor kan man også klippe et gækkebrev på Karensminde tirsdag den 26. marts. Gamle gækkebreve var ofte meget kunstfærdigt klippet. Vi har samlet nogle af de vers, man skrev i de gamle gækkebreve. Det gælder altså kun om at få gang i saksen og fatte pennen. Så er alt klar til at drive gæk med familie og venner.

Fuglehuse

Fuglene bygger rede om foråret, og i træværkstedet på Karensminde kan man selv samle en fuglekasse, som man kan tage med hjem og sætte op i haven.

Den 26. marts er der også aktiviteter i stuehuset, i dagligstuen og køkkenet. Der arbejdes i smedjen. Endelig kører hestevognen en lille tur op gennem Karensmindes plantage.

lam_2