Vinterferie på karensminde

Vinterferien byder traditionen tro på mange forskellige oplevelser på Museumsgården Karensminde. Der er noget for en hver smag: spændende madløb, gode historier, smedekursus og mange andre sjove aktiviteter for alle aldre.

Tirsdag den 12. februar: Madløb

Kom til Museumsgården Karensminde og prøv noget, du aldrig har prøvet før: Deltag i et løb, hvor det handler om mad. Du skal ikke kun have gang i kroppen, når du skal fra post til post. Du skal nemlig først og fremmest sætte gang i din mund, din tunge og dine smagsløg. Løbet har fire poster, og hvert sted smager du med garanti noget, du ikke plejer at spise til daglig derhjemme. Vi kan røbe så meget, at maden er varm. Den er lavet af gode og almindeligt kendte danske råvarer; men den måde, vi har sammensat de forskellige smage på, er ny og anderledes.

Madløbet finder sted fra kl. 11 til kl. 14. Der er løbende start, og tilmelding er ikke nødvendig. Du skal bare møde op og være parat til at modtage nye indtryk.

Onsdag den 13. februar: Smedekursus for børn

modige børn, fra 8 år og op, kan prøve kræfter med at smede. Smeden var en uundværlig person på gården og i landsbyen. Det var ham der lavede alle jernredskaberne på gården, skoede hestene og reparerede de ting der gik i stykker.

De børn der allerede har deltaget i et smedekursus, kan deltage igen, og bygge videre på det de allerede har lært. Alle der deltager, vil få et smedemærke i en samlebog, så man kan holde øje med hvor langt man er kommet.

I løbet af sæsonen på museet, vil man kunne deltage i flere smedekurser, og også kurser i andre gamle håndværk.

Smedekurserne afholdes kl. 11, 12 og 13, og der er løbende tilmelding i høkeren efter først-til-mølle princippet. Husk at du skal være fyldt 8 år for at deltage, og der er begrænsede pladser. Deltagelse er gratis.

Torsdag den 14. februar: Fortælling: Historier om Karen på Karensminde

I 200 år har der boet en pige eller kone, der hed Karen, på Museumsgården Karensminde. Inger Riis Madsen besøger Karensminde. Hun har sat sig ind i stuen for at fortælle om den første Karen på Karensminde og den sidste Karen. Den første Karen kom til Karensminde i 1773. Da giftede hun sig med sønnen på gården og blev kone i huset. Hun havde meget at se til på gården. Den sidste Karen på Karensminde blev født i 1929. Hun flyttede fra gården, da hun blev gift, men Karen Søgaard mindes stadig sin barndom med glæde. For en lille pige på landet var der mange ting at tage sig til og mange gode oplevelser at fortælle om. Fortællingerne om Karen finder sted fra kl. 11 til kl. 15.

Alle tre aktivitetsdage kan du også lave kreative aktiviteter, køre en tur i hestevognen, købe kaffe og kage i kaffestuen, og selvfølgelig hilse på alle gårdens dyr.

Åbent alle dage fra d. 11. februar til d. 19. februar kl. 10-16

smedekursus