Julemarked på Museumsgården Karensminde

lørdag den 8. december og søndag den 9. december

begge dage fra kl. 10 til kl. 16

I snart 25 år har Karensmindes Venner afholdt sit traditionsrige julemarked på den smukke museumsgård i Morsbøl. På det hyggelige julemarked kan man rigtig komme i julestemning og opleve den gode, gamle jul.

Juletræet er pyntet med fin gammel pynt: sirligt klippede hjerter og smukt foldede papirsroser. Der bliver jul i stuen, når lysene tændes og glimter i de fine, blanke fehår, og der dufter godt af gran. Røde blankpudsede æbler er lagt frem til pynt, og bag de gamle familieportrætter fortæller grankviste og små dannebrogsflag, at det snart er jul. I køkkenet er juleforberedelserne i fuld gang. Komfuret blusser. Her koges og brases, og der dufter vidunderligt, når vanillekransene og de andre julesmåkager tages ud af ovnen.

Også i gårdens udlænger er der jul på Karensminde. Et rum er fyldt op med de fineste juledekorationer, og i laden er der boder med alskens gode ting og sager. Her er nisser i massevis og julepynt i glas og keramik. Her er uldvarer, og her er røget fisk, gode spegepølser og honning samt kålroer, der er dyrket på de marker, der hører til Karensminde.

Sommeren igennem har Karensmindes Venner haft travlt med at lave marmelade, gelé, syltetøj og syltede asier og rødbeder, og nu er det klar til at blive solgt. Smedene på Karensminde har smedet julehjerter og andre smedejernsdekorationer, som kan stå og pynte udendørs ved vore huse i den mørke vintertid, og i træværkstedet er der lavet fuglehuse. Engang var det vigtigt at tænke på alle dyr i juletiden og give dem et godt foder. Derfor har Karensmindes Venner naturligvis også fugleneg til salg. Og juletræer ikke at forglemme.

Til de sultne er der juleklejner og æbleskiver, gløgg samt kaffe og kringle.

Ved middagstid kommer julemanden frem fra skoven, og kl. 12, 13, 14 og 15 tager han børnene med ned i den store lade. Her danser alle om juletræet, mens spillemanden spiller på sin harmonika.

Julegrisen er slagtet for længst, men i den lune stald er der både grise og køer. Små livlige grise med brune pletter og krølle på halen vimser rundt om deres mor, og to dejlige kalve med bløde muler kigger på folk med store, brune øjne.

Der venter mange oplevelser og to hyggelige dage på Museumsgården Karensminde. For børn og unge under 18 år er der gratis adgang.

20111211-IMG_0026