Ny særudstilling på Billund Museum

Vorbassedrengene

-gemene gravrøvere eller innovative iværksættere?

I slutningen af 1800-tallet huserede der her på egnen en gruppe unge mænd, der senere er blevet landskendte under navnet "Vorbassedrengene". Disse unge mænd, anført af en Niels Knudsen Nielsen fra Gilbjerg, tjente penge ved at grave efter værdifulde oldsager i egnens mange gravhøje. Oldsagerne solgte de til private samlere i ind- og udland, og til de nyligt oprettede provinsmuseer i blandt andet Ribe, Kolding og Århus. De var aktive i en stor del af syd-, vest-, og midtjylland, og de udgravede op mod 2000 gravhøje over en periode på omkring 15 år.

I anledning af Jeremy Watts nye bog om Vorbassedrengene, "død mands gods", opstiller Billund Museum en lille særudstilling om Vorbassedrengene på Grindsted Museum, Borgergade 27 i Grindsted. Udstillingen åbner mandag d. 19. november, og kommer til at stå året ud. Der er i denne anledning gratis adgang til museet, hvor man også kan besøge museumsbutikken der bugner af flotte julevarer og gaveidéer. Der er varer i alle prisklasser, og museumssmykkerne sælges til gamle priser, så her er virkelig mulighed for at gøre et kup!

Blandt de udstillede genstande findes nogle af de flotteste oldsager vorbassedrengene solgte til Museet på Koldinghus, samt originale tegninger og regninger, alt sammen venligst udlånt af Museet på Koldinghus.

Torsdag d. 15. november tyvstarter vi med en foredragsaften i Vorbasse Lokalarkiv ved Jeremy Watts, samt gæsteoptræden ved arkæolog Maria Wehde fra Billund Museum. Der vil også være mulighed for at se nogle oldsager fra enkeltgravstid udstillet i montrer i Fritidscentret i Vorbasse.

F3106.0006_1_Hejnsvig