Juleklip for voksne

8. november 2012 kl. 19.00

Karensminde

Morsbølvej 101, 7200 Grindsted

En aftens i hyggens tegn, med miniforedrag, workshop og julekaffebord.

"Højt fra træets grønne top" og "Juletræet med sin pynt", synger vi så smukt til jul. Disse julesange fortæller om juletræets pynt og om gamle, danske juleskikke.

Juletræet kom til Danmark i begyndelsen af 1800-tallet. I dag har mange hjem mere end et juletræ - og det både inde og ude.

Den gamle juletræspynt bestod ofte af spiselige ting som f.eks. kager og frugt. Men man pyntede også juletræet med forskellige typer glaspynt, og papirfletterier. Gaverne blev også hængt på træet, uindpakket og med små vers. Nogle vers fortalte, hvem gaven var til, andre små vers viste, hvem giveren var.

Lad os i hyggeligt samvær flette julehjerter, stjerner og kreere roser af crepe papir i den gamle stil. Billund Museum har allieret sig med den kendte designer fra Hendes Verdens hobby tillæg, Mette Voldmester. Hun har skrevet flere bøger om papirklip og en enkelt bog om julehjerter. Karen Søgård vil indvi os i kunsten at folde roser af crepe papir, som man gjorde det i gamle dage. Museumsformidler Laila Toudal vil vise, hvorledes man fletter julestjerner med fire strimler, ligesom hun giver anvisning på, hvordan man kan flette en stjerne med tolv strimler.

Der er arrangeret tre små workshops, og hele aftenen kan man gå fra den ene til den anden og arbejde med julepynten, som man lyster. Karensmindes Venner har arrangeret et julekaffebord. Mens der drikkes kaffe, fortælles der om juletræet og julepyntens historie, ligesom der bliver lejlighed til at synge en af julens dejlige sange.

Pris er 75 kr. incl. kaffebord og materialer.

Tilmelding af hensyn til materialer senest den 7. november kl. 12.00.

på 79 72 74 90 til Laila Toudal ,Billund Museum eller på Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

juletr_1

hjerter