Byvandring: Billund – Parcelhusets historie

Kunne du tænke dig at vide mere om parcelhusets interessante historie i Billund?

Byvandringen finder sted torsdag d. 13. september kl. 19.

Mødested: Hovedindgangen ved Billund Centret.

Museets medarbejder Anja Boisen Sørensen fortæller om spændende temaer som kultur, byudvikling, gader, velfærdshistorie og parcelhuskvarternes betydning for byen.

Billund ændrede betydeligt karakter i 1960'erne, grundet Lego koncernens vækst, der sikrede adskillige arbejdspladser til folk fra nær og fjern. Herudover grundlagdes Billund Lufthavn, Billund Centret og væddeløbsbanen Billund Trav i takt med at velfærdssamfundet fik sit fodfæste i samtiden. Byplanlægning blev nøgleordet for udviklingen af Billund. Parcelhuse skulle bygges til at huse byens stærkt stigende befolkning. Denne byudvikling markerede sig især ved ændringer i Billunds bymidtes infrastruktur, etableringen af parcelhuskvarterer og ved at byen i dag kendetegnes af adskillige moderne og senmoderne bygninger.

Deltagelse er gratis