Vil du vide mere om Stenderup-Krogagers spændende historie?

Torsdag den 23. august 2012 kl. 19.00

Vi mødes ved Dagli' Brugsen, Storegade 2 i Krogager.

Billund Museum inviterer alle interesserede til en vandring i Stenderup-Krogagers spændende historie. på P-Pladsen. Museets to medarbejdere Anja Boisen Sørensen og Carsten Sander Christensen vil være de to historiske guider på turen.

Stenderup kendes første gang på skrift fra 1291. I perioden omring svenskekrigene i 1600-tallet spillede området en vigtig rolle, da lokalbefolkningen forsøgte at overleve invasionen af de mange fremmede soldater, og igen i 1800-tallets hedeopdyrkning blev Stenderup området sat på Danmarkskortet. Med jernbanens indtog i starten af 1900-tallet tog udviklingen rigtig fart i byen.

Vi starter med at gå ned til den gamle Krogager station på Østervej 14. Fra den gamle stationsbygning i Krogager går turen til kvarteret omkring Dagli' Brugsen, hvor der vil blive redegjort for andelsbevægelsen, det gamle andelsmejeri "Fælleslykke", Krogager Hotel og flere andre spændende emner som f.eks. dambrug og den lokale teglproduktion og deres betydning for området.

Vi spadserer videre forbi plejehjemmet og turen ender i kvarteret omkring Stenderup Kirke og Stenderup Skole, hvor bla. modstandsbevægelsens historie i byen vil blive gennemgået, ligesom ideen bag opførelsen af den ny Teglgårdshal og dermed Stenderup-Kroagers fremtidige muligheder vil blive omtalt.

Bemærk: Mødestedet er ændret i forhold til programmet, hvor p-pladsen ved Dagli' Brugsen er det nye mødested.

Deltagelse er gratis

Stenderup-Krogager_vej