Korn og halm

På Museumsgården Karensminde er høsten i hus, så onsdag d. 1. august kan du se hvordan korn og halm bruges til forskellige ting.

I bryggerset fyres der op under gruekedlen, hvor der brygges sommerøl, og der er også gang i køkkenets brændekomfur.

Også halm var en vigtig ressource; halm blev ikke kun brugt til strøelse hos dyrene, men også mange andre steder på gården. For eksempel brugte man halmviske i træskoene, for at holde fødderne varme, og tilmed som fyld i madrassen!

Børn og barnlige sjæle kan prøve at grutte korn til mel på en gammel gruttesten, og bage brød over bålet. Man kan også lave en halmdukke, eller andre sjove ting til leg og pynt.

Hele dagen kan man køre en tur i hestevognen, se smedene arbejde ved essen og nyde en kop kaffe med kage i kaffestuen.

Åbent fra 10-16, gratis adgang for alle under 18.

Læs mere på museets hjemmeside www.billundmuseum.dk