Suppe og høst

Supper af enhver art har gennem tiden været en måde for den gode madmor, at udnytte årstidens råvarer optimalt. På Museumsgården Karensminde tager Karensmindes venner teten op, og serverer en overdådig suppebuffet onsdag d. 25. juli fra kl. 12:30.

Medbring en suppeterrin og få gratis adgang

Hvis du medbringer en suppeterrin onsdag d. 25. juli får du gratis adgang til museet. Terrinen udstilles på dagen. En billet til suppebuffeten koster 40,- og kan købes i Høkeren på dagen.

For børn og barnlige sjæle er der mulighed for selv at lave et batspil.

Høstdag

Søndag d. 29. juli er det høstdag på Karensminde. Gårdens havremark høstes med gamle maskiner trukket af de store jyske heste, og leen svinges af karlene.

Høsten var afslutningen på et års hårdt arbejde, og når korn, hø og halm var kommet sikkert i hus, skulle det fejres.

Til høst hjalp alle med, store som små, og ofte måtte man have ekstra hjælp udefra.

På Museumsgården Karensminde kan du se hvordan man høstede med selvbinder, aflægger og le, og du kan også opleve lidt af den gode stemning, i form af underholdning fra hedens folkedansere, og andre skikke forbundet med høsten.

Program for høstdagen (ca. tider)

Kl. 11.00 Harring af le (leens æg forberedes, så den kan slibes ekstra skarp)

Kl. 11.30 Høst med selvbinder

Kl. 13.00 Høst med aflægger og med le

Kl. 13.30 Høst med selvbinder

Kl. 14.00 Hedens Folkedansere danser på plænen

Kl. 14.30 Kørsel med hestevogn

Hele dagen kan børn og barnlige sjæle lave dukker og andre ting af halm.

Begge dage kan du opleve smedene arbejde, og der er aktivitet i køkken og stuehus. Du kan også slappe af med en kop kaffe i kaffestuen, eller køre en tur i hestevogn.

Museumsgården Karensminde har åbent alle dage i juli og august fra kl. 10-16, og der er gratis adgang for alle under 18.