Bier, bær og bobtimister

Bier har hos nogle fået et dårligt ry; de stikker, de summer og de er væmmelige! -men i virkeligheden er bien et meget nyttigt dyr, som vi mennesker har holdt som husdyr i tusindvis af år. Indtil for få århundreder siden, var honning det eneste sødemiddel man kendte til, og man gik gerne gennem mange strabadser for at skaffe denne udsøgte lækkerbisken! Men hurtigt fandt man ud af, at bier kunne holdes som "tamme" husdyr. På denne måde, kunne man sikre sig, at ens afgrøder blev bestøvet af de flittige bier, og samtidig få nytte af den dejlige honning, og ikke mindst voks til lys og andre praktiske ting.

På Museumsgården Karensminde kan du onsdag d. 18. juli se hvordan biavlerne passer bierne, hvordan de høster honningen og måske endda prøve en af de sjove bidragter. Du kan også lave dit eget lys af bivoks, som dufter dejligt af honning når det brænder.

Det er også tid for søde, modne bær i haven, så du kan hjælpe med at plukke dem, og se hvordan de laves til saft og andre gode ting i det gamle køkken. På den måde kan man gemme lidt af sommerens sødme til de kolde vintermåneder.

Og så er Bob-timisterne på besøg på gården med deres mange bob spil, og man må gerne prøve det sjove spil, der mest af alt minder om en blanding mellem billard og airhockey.

Gamle håndværk og husflid

Søndag d. 22. juli er der travlt på gården. Her er det de gamle håndværk og husflid der er i spotlyset. Der arbejdes i træ og jern, møbelpolstreren og almuemaleren viser deres færdigheder frem, og du kan se hvordan en gammel hestevogn nænsomt restaureres. I smedjen svinger smedene hammeren, og i de gamle stuer sysles der med garn og stoffer når der laves husflid.

Begge dage kan du selvfølgelig også nyde den medbragte madpakke i de hyggelige omgivelser, købe kaffe og kage i kaffestuen, køre en tur i hestevognen trukket af de store jyske heste, eller besøge dyrene på mark og i stald.

Der er gratis adgang for alle under 18, og vi holder åbent fra kl. 10-16 alle dage i juli og august.

Du kan læse mere om Museumsgården Karensminde, og Billund Museum på www.billundmuseum.dk, eller synes godt om Billund Museum på facebook, hvis du vil holdes opdateret om museets arrangementer året igennem.