Får, uld og andre fibre

Fåret har siden forhistorisk tid været et af de vigtigste husdyr. Også i hedeegnene var fåret et særdeles vigtigt dyr: de kan græsse på heden, og passer sig selv det meste af året. Fårets uld var gennem årtusinder den vigtigste råvare til produktion af tekstil til tøj, tæpper og en mængde andre ting. Men ikke kun uld blev før de syntetiske fibres opfindelse brugt til at lave tekstil. Plantefibre var, og er, også en vigtig ressource. Forskellige steder i verden bruges forskellige plantefibre, og den mest kendte er vel bomuld. Men de hjemlige planter hør og brændenælde har også været vigtige fiberplanter. I andre dele af verden er planter som fx bambus en vigtig plantefiberkilde.

På Museumsgården Karensminde er der onsdag d. 4. og søndag d. 8. juli fokus på brug af uld og andre fibre.

Onsdag kan børn i alle aldre lære mere om fåret som husdyr, og hvad man kan bruge ulden til. Man kan se fårehyrden drive fårene sammen med sin fårehund kl. 11 og kl. 13, og herefter klippes et får med en gammeldags fåresaks. Derefter kan man prøve kræfter med de gamle redskaber til forarbejdning af ulden: karter og håndtene. Man kan også lave bamser og dyr af filtet uld, eller sy et dyr af filt.

Søndag kan man blandt andet se hvordan man bearbejder mere utraditionelle plantefibre, som brændenælde og bambus. Også denne dag drives fårene sammen af hyrden, og man kan se dem blive klippet.

Begge dage kan man nyde en kop kaffe i kaffestuen, eller sin medbragte madpakke på de udendørs arealer, og man kan få en tur i hestevognen. Der er også åbent i stuehuset, og smedene har tændt op i essen.

Åbningstider alle dage hele sommeren: 10-16,

30,- entré for voksne.

Alle under 18 år har gratis adgang til museet.

freklip_med_brn