Havedag den 17. juni 2012

Museumsgården Karensminde, Morsbølvej 102, 7200 Grindsted

åben fra kl. 10 til kl. 16. Entré for voksne er 40 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.

Havefest med duftende planter

For femte gang i træk slår museumsgården Karensminde portene op til Danmarks hyggeligste havefestival. Gården er omdannet til en markedsplads, der summer af liv. Her er frodighed, farver, duft og smag. Der er nye planter, som præsenteres for første gang i Danmark, sjældne planter, frø og blomster samt krydderurter og kunsthåndværk.

Alle kan få sig en havesnak med de kyndige udstillere, gøre en god handel eller høre foredrag om henholdsvis "Sommerblomster" og om "Pæoner og deres selskabsplanter". I køkkenhaven og prydhaven er flere gange i dagens løb omvisninger, ligesom hestevognen kører. Man kan slappe af i de grønne omgivelser, i kaffestuen eller med en pølse fra grillen og lytte til levende musik. Der er også tænkt på børnene. De kan lave et fuglehus eller male en ugle.

To spændende foredrag

Kl. 11 fortæller landskabsarkitekt, cand.hort. Jane Schul om Sommerblomster. Jane Schul, der i mange år var formand for Det Kongelige Danske Haveselskab, har modtaget fornemme priser for de have, hun har anlagt. Hun har skrevet flere bøger om havebøger, og i bogen om sommerblomster viser hun, hvorledes man kan arbejde med farver i sin have.

I Pæoner og deres selskabsplanter Kl. 13, fortæller Karin Meyer Nielsen fra Pæonseksperten om en af den tidlige sommers smukke blomster, pæonen eller bonderosen, som den også kaldes. Det er en gammel blomst, som har lyst op i danske haver i over hundrede år. Den er kommet frem igen, og Karin Nielsen deler ud af sin store viden om blomsten. Hun fortæller om de forskellige sorter, deres historie og om, hvordan de trives i haven.

Frøsamlere og friske jordbær

Frøsamlerne, der gennem indsamling af frø og frøformering arbejder for bevaring af urter og planter, deltager i Havedagen. Derudover er der flere stande med stauder, en stand fra Dansk Fuchsia Selskab, fra Primulaklubben og Pelargonieklubben samt stande med stedsegrønt, prydgræsser, stenbedsplanter, hosta, liljer og dagliljer, roser (både engelske og moderne), pæoner og krydderurter. Der er pileflet, japansk havekunst, keramik og smedejern. Endelig vises der haveredskaber og –maskiner. Der er altså rigeligt at kigge på og efterse for alle og ikke kun for folk med hus og have. For de lækkersultne er der desuden friske jordbær, nye kartofler og honning.

Havedagen arrangeres i samarbejde med Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted Havekreds.

Word_ikon

KM_bokscf_boksGRM_boks