Skærsommermad

Historisk mad på Museumsgården Karensminde tirsdag den 22. maj kl. 18.

Billund Museum og Karensmindes Venner har indført en ny tradition – en aften, hvor der serveres historisk mad og fortælles kulturhistorie på Museumsgården Karensminde.  Karensmindes Venner tilbereder og serverer maden, og museet sætter dette måltid ind i en større sammenhæng.

Den første af forhåbentlig en lang række af sådanne madaftener fandt sted med stor succes midt i april måned.  Tirsdag den 22. maj gentages succesen, og den aften handler det om den tidlige sommers mad.

Hemmelig menu fra mormors køkken

Valborgsdag d. 1. maj er den dag sommeren begynder, og med sommerens komme, spirer alle de gode ting frem i køkkenhaven, dyrene får unger, og hønsene lægger masser af æg.

Karensmindes Venner har sammensat en tre retters menu, hvor alle retter er fremstillet med råvarer fra køkkenhaven. Husmødrene på Karensminde har altid forstået at lave god og nærende kost, og ud fra de samme gode principper, som engang herskede i husholdningen på Karensminde, forstår Karensmindes Venner at fremtrylle særdeles velsmagende retter. Menuen er en hemmelighed. Den afsløres først ved serveringen. Vi kan dog allerede nu slå fast, at den mad, der serveres den 22. maj, trækker flittigt på køkkenhavens spæde, grønne urter, og at hovedretten følger principperne for en gammeldags, veltillavet sommerret, som har været elsket af såvel gammel som ung, og som vækker gode minder om mormors køkken.

Sommerens komme

Museumsinspektør Gudrun Gormsen fortæller om, hvordan man i det gamle bondesamfund markerede, at nu var det sommer. Det skete gennem en lang række skikke og festligheder, der er knyttet til sommerens komme.  Aftenen før valborgdag d. 1. maj fejrede sommerens komme med bål og dans. Denne skik er næsten uddød i det meste af landet, men den holdes stadig i live enkelte steder i Vestjylland. Også Sankt Hans aften tænder vi bål. Når skoven var sprunget ud, red man sommer i by og bragte de grønne grene ind i landsbyen.

Der er travlhed i køkkenet på Karensminde. Bordene er dækket op til en hyggelig komsammen. Det bliver spændende at se, hvad der serveres, men én ting er sikker: Det er tre velsmagende retter, der kommer på bordet!

Hele aftenen, som omfatter servering og fortælling koster 125 kr. pr. person.

Arrangementet begynder kl. 18.

Tilmelding er nødvendig og skal ske senest fredag den 16. maj.

Billund Museum på tlf. 79 72 74 90.

Yderligere oplysninger kan fås hos museumsinspektør Gudrun Gormsen tlf. 79 72 74 92

og hos formanden for Karensmindes Venner, Elna Sørensen, tlf. 75 32 23 45

kkkenhaven