En forårsdag i hus og have

Museumsgården Karensminde søndag den 29. april kl. 10-16

Køerne lukkes på græs

Der er forår i luften, og den sidste søndag i april måned bliver der travlt både inde og ude på Museumsgården Karensminde.

Køer og kalve skal på græs efter en lang vinter i stalden, og det plejer at gå livligt til. Også for dyrene er det rart at komme ud og røre sig. Det er en fornøjelse at se det gråbrogede, jyske kvæg og de røde, danske malkekøer på de forårsgrønne marker.

Køerne kommer ud kl. 11.

Vinterulden klippes af fårene

Der er født mange lam på Karensminde i februar og marts. De små lam med den krøllede, bløde uld er stadigvæk en fryd for øjet, når de springer omkring og bræger. Fårene har gået ude det meste af året, og i løbet af vinteren har de fået en tyk pels. Det er tid til at klippe dem, så den bløde og finere sommeruld kan vokse frem. Fåreklipperen er klar til at klippe dem med sin specielle saks. Klipningen sker løbende hele dagen, og kl. 14 lukkes får og lam ud på engen.

I de gamle bondehusholdninger var fåret et meget nyttigt husdyr, som ikke kun gav uld og skind, men også kød og mælk samt tælle (fedt), som man støbte lys af. Lysestøbningen fandt sted om efteråret, når fårene var slagtet. Men denne forårsdag får Karensminde besøg af en lysestøber, som arbejder på gården fra kl. 11. Dog ikke med fåretælle, men med stearin, hvoraf han laver de fineste lys.

Engvanding

Til Karensminde hører der megen god eng, som kunne vandes med vand fra Grindsted Å. Sammen med Karensmindes Venner er museet i færd med at sætte en af de gamle overrislingsenge i stand, og på forårsdagen vil bestyrer Hans Peter Festersen fortælle om engvanding og vise, hvordan en vandingseng fungerede. Det sker kl. 13.30.

Byg fuglekasser eller prøv at smede

Om foråret har fuglene har travlt med at bygge reder. I træværkstedet kan man fra kl. 11 svinge sav og hammer og selv banke en fuglekasse sammen og få med sig hjem. I samme tidsrum kan man i smedjen prøve at bruge den tunge forhammer på ambolten.

Storvask

Også inden døre er der stor travlhed hele dagen. Der vaskes nemlig storvask. Før vaskemaskinernes tid var storvask hårdt fysisk arbejde. I bryggerset er der gang i vaskebaljerne, vaskebrætterne og den gammeldags vuggevaskemaskine. Det våde tøj skal skylles, vrides og hænges til tørre. På komfuret i køkkenet står de gamle, tunge strygejern af støbejern til opvarmning. Det kræver stor påpasselighed at stryge det hvide tøj med strygejern, hvor det er svært at kontrollere varmegraderne.

På Karensminde er stuerne pyntet med fine, broderede lyseduge og pyntehåndklæder, og klædeskabe og kommodeskuffer bugner af fint broderede særke og andet udstyr. Karensmindes Venner viser og fortæller om, hvordan man skal behandle de fine og sarte tekstiler. Når de er vasket, bliver de stivet med sukkervand eller kartoffelmel, inden de stryges. En behandling, som næsten er gået i glemmebogen i dag.

Der er altså meget at se på og også at lære ved besøg på museumsgården denne forårsdag i april. Kaffestuen er som sædvanlig åben, ligesom der også er mulighed for en tur med hestevognen.

Museumsgården Karensminde er åben lørdag og søndag den 28. og 29. april fra kl. 10 til kl. 16. Aktiviteterne finder dog kun sted søndag, og de begynder først kl. 11.