Bededagsferie på Billund Museum

Byvandring i Grindsted, Store bededagsaften den 3. maj kl. 19-21

Danmarks befrielse markeres på Besættelsesudstillingen den 5. maj

Byvandring med Museumsinspektør Gudrun Gormsen

Store Bededagsaften arrangerer Billund Museum en byvandring i det gamle Grindsted. Museumsinspektør Gudrun Gormsen fortæller om nogle af de bygninger, som var en del af den nye stationsby, der voksede op i Grindsted fra 1917 og frem til omkring 1930.

Stationen var et vigtigt element i den nye by, og derfor begynder turen på pladsen foran Grindsted Station. Stationsbygningen, der blev opført fra 1915 til 1917 er tegnet af professor H. Wenck. Det er en meget smuk bygning, som er rig på arkitektoniske detaljer, der samtidig er karakteristisk for byggestilen i begyndelsen af det 20. århundrede.

De vigtigste gader i den nye by blev orienteret mod den nye station. Jernbanegade går fra stationen til Torvet, der var byens centrale plads, og hvor det tidligere Grand Hotel og den gamle Varde Bank var markante bygninger. Ved Banegårdsvej opførtes byens nye, store skole, Nordre Skole, mens Posthuset og KFUM fik til huse ved Østergade.

I husene langs Borgergade og Vestergade blomstrede forretningslivet, og efterhånden skød også nye villaer op ved byens sidegader. På byvandringen skal vi både kigge på stationsbyens monumentale bygninger og på flere af byens gamle forretninger samt et par enkelte villaer.

Grindsted er Danmarks yngste stationsby. I 1920'erne vandt arkitektur, der var inspireret af "Bedre Byggeskik" idealerne indpas i byggeriet både på landet og i byen. Mange af de bygninger, der er bevaret fra den tid i Grindsted er præget af den tids opfattelse om samspillet med byggematerialer og harmoni i bygningernes proportioner og udsmykning. Der er mange arkitektoniske værdier gemt i de gamle bygninger i Grindsted, og mange af bygningerne rummer fine håndværksmæssige detaljer. Ud over at kigge på byens ældre bygninger, vil netop de detaljer, der giver husene karakter og stil, blive fremhævet undervejs på turen gennem Grindsted.

Mødested for byvandringen er Grindsted Station kl. 19.00, gratis deltagelse.

Danmarks befrielse fra den Tyske besættelse

Besættelsesudstillingen er åben lørdag den 5. maj fra kl. 10 til kl. 16.

Der er gratis adgang til udstillingen hele dagen, ligesom der dagen igennem er tilbud om gratis omvisninger i udstillingen.

Filmen om Hvidstengruppen har styrket interessen for besættelsestiden i Danmark. Den 5. maj, hvor det er 47 år siden, at Danmark blev befriet fra den tyske besættelse, er Billund Museums besættelsesudstilling traditionen tro åben.

I år har museet også fremstillet et diasshow, som viser billeder fra krigens fem år på Grindstedegnen. Det er endvidere muligt at følge, hvad der stod i de lokale aviser om krigens gang ude i verden og dagligdagen med rationering, mørklægning, kontrol osv. formede sig for almindelige borgere i Grindsted og Billund. Museet har lagt alle de gamle aviser fra de fem år frem, således at besøgende i udstillingen, har mulighed for at sætte sig og studere dem nærmere.

Der er kaffe på kanden hele dagen.

Besættelsesudstillingen, CF-Gården, Hedemarken 16, 7200 Grindsted. Gratis adgang og omvisning.

Se mere på museets hjemmeside www.billundmuseum.dk