Historisk mad på Museumsgården Karensminde

tirsdag den 17. april kl. 18.

Oldemors mad af vinterens sidste urter

Der er stor interesse for mad fremstillet af lokale råvarer. Det gælder uanset om man taler om det nye, nordiske køkken eller gode, vestjyske produkter som f.eks. lam fra Varde ådal eller ost fra Tistrup Mejeri.

Regional madkultur er blevet et symbol på kvalitet.

På Museumsgården Karensminde følger Karensmindes Venner og Billund Museum denne interesse for kost og historien om, hvor maden kommer fra, op. Museet indfører en ny aktivitet, som forhåbentlig kan udvikle sig til en god tradition. Karensmindes Venner serverer historisk mad, og museet sætter dette måltid ind i en større sammenhæng ved at fortælle om fødevarernes og husholdningens kulturhistorie.

3 retters menu

Karensmindes Venner har sammensat en tre retters menu, hvor alle retter er fremstillet af råvarer fra urtehaven på gården. Husmødrene på Karensminde har altid forstået at lave god og nærende kost, og en dygtig landhusmor skulle altid forstå at udnytte gårdens og havens produkter fuldt ud.

Den skik har "madmødrene" i Karensmindes Venner fulgt dygtigt op, og tirsdag aften viser de, hvad urtehaven formår her sidst på vinteren. Der er stadig rodfrugter i haven, kål og gulerødder i kælderen, og spisekammeret bugner af krukker og glas med syltede bær og frugter.

Menuen er en hemmelighed. Den afsløres først ved serveringen. Vi kan dog allerede nu slå fast, at ligesom man i det nye, nordiske køkken bruger råvarer utraditionelt for at opnå nye smagsoplevelser, arbejder Karensmindes Venner også med råvarerne, således at de indgår i retter, der er moderniserede i forhold til dem, man serverede i den gamle, traditionelle landhusholdning.

Selvforsyning og vinterforråd

I forbindelse med spisningen fortæller museumsinspektør Gudrun Gormsen om landhusholdningen. Det var en husholdning, som i vid udstrækning byggede på, at gården var selvforsynende med mange produkter – både kød, mælk, æg og grønsager. Der var dog sæsonudsving i forsyningerne, og en dygtig husmor skulle derfor både vide, hvordan hun skulle behandle de forskellige råvarer, så de kunne holde sig, og vide, hvordan hun byggede et forråd op, der kunne sikre gårdens folk mad året rundt.

Der er travlhed i køkkenet på Karensminde. Bordene er dækket op til en hyggelig komsammen. Det bliver spændende at se, hvad der serveres, men én ting er sikker: Det er tre velsmagende retter, der kommer på bordet. Og så meget kan vi røbe: Forretten er suppe. Der indgår kød i hovedretten, og desserten har et strejf af poesi over sig.

Hele aftenen, som omfatter servering og fortælling koster 125 kr. pr. person.

Arrangementet begynder kl. 18.

Tilmelding er nødvendig og skal ske senest fredag den 13. april til Billund Museum på tlf. 79 72 74 90.

Yderligere oplysninger kan fås hos museumsinspektør Gudrun Gormsen, tlf. 79 72 74 92 og hos formanden for Karensmindes Venner, Elna Sørensen, tlf. 75 32 23 45