Årsdagen for den tyske besættelse af Danmark

Billund Museum markerer årsdagen for den tyske besættelse 9. april 1940

Mandag d. 9. april Holder besættelsesudstillingen åbent hus, med gratis adgang, kaffe, og rundvisninger for alle.

Det er i år 72 år siden, at den tyske gesandt i Berlin, meddelte den danske udenrigsminister, at tyske tropper var i færd med at overskride den danske grænse ved Kruså og Tønder.

Det blev starten til 5 års tysk besættelse af Danmark. En del mennesker husker dog endnu den dag i dag, lyden af de tyske flyvemaskiner, der fløj ind over landet om morgenen denne skæbnesvangre 9. april 1940.

fly_over_Grindsted_9_april_1940_2lille

Besættelsessamlingen

Billund Museum råder over en enestående samling af genstande fra besættelsestiden - bl.a. fotos af tyske fly over Grindsted om morgenen d. 9. april - der fortæller mange spændende historier om de forskellige aspekter af livet under besættelsen. Samlingen i sig selv har også en helt særlig historie bag sig, da den blev startet af skoleinspektør Erik Brandt-Christensen og siden blev overtaget af museet.

Udstillingen er normalt kun åben efter aftale, men i dagens anledning slår vi dørene op så alle har en mulighed for at komme og se købmandsbutikken, stuen, køkkenet, gestapokontoret og meget mere.

Vi byder på kaffe og gratis rundvisninger i udstillingen, og der er gratis adgang for alle fra klokken 10-16.