Påske på Museumsgården Karensminde

Påskelam

Påskelam, påskeæg, gækkebreve og brændehugning tirsdag den 3. april 2012 kl. 10-16

Museumsgården Karensminde har slået dørene op til en ny sæson, og påsken står for døren. I stuehuset er forårshovedrengøringen overstået, så alt er pudset og klar til højtiden.

Uden for på marken hopper små lam rundt imellem hinanden. Nogle er et par uger gamle, andre kun et par dage. De bræger og leger og er under nøje opsyn af moderfårene. Der er mange, søde små påskelam på Karensminde i år.

Oplevelser i påsken

Museumsgården er åben for besøgende fra lørdag den 31. marts til og med 2. påskedag mandag den 9. april, alle dage fra kl. 10 til kl. 16.

Tirsdag den 3. april er der særlige aktiviteter for børn på Karensminde. Det handler om påskeæg og gækkebreve. Karensmindes Venner har hele sidste år samlet æg fra gårdens høns og ænder. Æggene er pustet ud og blevet vasket grundigt. Nu er de tomme æg klar til, at alle kan være med til at dekorere dem og få et pyntet æg med sig hjem. Det koster 10 kr. pr. æg.

Påskeæg

Æg og påske hører sammen og har altid gjort det. Før i tiden lagde hønsene ikke så mange æg om vinteren; men når det blev lysere i det tidlige forår, kom der igen æg i rederne i hønsehuset. Der var altså  mange æg til rådighed i husholdningen lige omkring påske. Derfor spiste man mange æg i påskedagene. Mange steder var det skik, at der stod skidenæg (æg i sennepssovs) på menuen påskelørdag.

Æg var en stor delikatesse, som man spiste med fornøjelse. Påskelørdag gav man også tjenestefolkene æg som en del af deres løn, og man kogte æg og farvede og dekorerede dem for at forære dem væk. Børn og unge i landsbyerne gik rundt og tiggede sig til kogte æg for at bruge dem til forskellige lege og underholdning i påskedagene.

For 100 år siden var et påskeæg altså altid et hønseæg. I dag er det mest industrielt fremstillede æg, gerne af chokolade, som vi forærer hinanden til påske.

Gækkebreve

Gækkebreve hører også forårstiden til. På Karensminde har vi samlet forskellige vers fra gamle gækkebreve, og der er mulighed for at klippe sit eget gækkebrev og måske få en idé til selv at skrive sit eget lille gækkevers. Traditionen siger, at hvis modtageren af et gækkebrev ikke kan gætte, hvem der har sendt det, skal man forære vedkommende et påskeæg.

Og så kan man jo glæde sig over, at foråret er på vej, således som et af de gamle gækkevers beretter: "Jeg sender dig et gækkevers, der klippet er på kryds og tværs. Det er om forår, sol og sommer, og om de kyllinger små som kommer."

Fuglekasser og brændehugning

At male æg og klippe gækkebreve er stillesiddende arbejde. I denne påske kan man dog også bruge sine kræfter på Karensminde. Alle kan prøve at svinge øksen over huggeblokken og være med til at kløve brænde. Det er et arbejde, som selv på en kølig forårsdag, kan give en varmen.

I det nyindrettede træværksted sørger Karensmindes Venner for, at man kan fremstille en fuglekasse. Et aktuelt tilbud i denne tid, hvor fuglene er i gang med at bygge rede i haverne.

Arbejdende værksteder

Efter anstrengelserne kan man slappe af med en kop kaffe i kaffestuen eller på en tur i hestevognen eller slå sig ned i køkkenet eller dagligstuen og se, hvordan der laves skidenæg eller håndarbejde.

g