Vinterferie uge 7 på Billund Museum

Billund Museum byder det nye år velkommen med spændende udstillinger, sjove aktiviteter, og masser af hygge og stemning.

I 2012 udvider vi vores åbningstider, så vi på åbningsdage allerede slår dørene op kl. 10.

Skolernes vinterferie

Uge 7 er traditionen tro skolernes vinterferie. Igen i år holder Museumsgården Karensminde åbent hele ugen, begge weekender inklusive, alle dage 10-16. Tirsdag, onsdag og torsdag er der gjort klar til særlige aktiviteter for børn, og der vil være aktivitet i stuehuset og åbent i kaffestuen.

Tirsdag d. 14. og onsdag d. 15. Vil man kunne afprøve forskellige gamle håndarbejdsredskaber, bl.a. en snoregaffel, eller nullestok, hvorpå man kan fremstille firkantede bånd. Båndene kan bruges til armbånd, hårbånd, eller noget helt tredje, kun fantasien sætter grænser.

Man kan også prøve at karte og spinde uld, eller lave bamser og dyr af ulden.

Begge dage kan modige børn, fra 9 år og op, prøve kræfter med at smede. Smeden var en uundværlig person på gården og i landsbyen. Det var ham der lavede alle jernredskaberne på gården, skoede hestene og reparerede de ting der gik i stykker.

Smedekurserne afholdes kl. 11:00 og kl. 13:00, og der er løbende tilmelding i høkeren efter først-til-mølle princippet. Husk at du skal være fyldt 9 år for at deltage, og der er begrænsede pladser. Deltagelse er gratis.

Torsdag d. 16. er temaet fastelavn. Du kan lave og pynte et fastelavnsris, eller lave en flot krone til kattekongen eller kattedronningen.

Så er museet klar til en ny sæson, bemærk vi har udvidet åbningstider, så vi nu har åben kl. 10-16.

Der er tændt op i det gamle brændekomfur i stuehuset, hestene er spændt for, og der er åbent i kaffestuen alle tre dage.

I vinterferien kan du besøge Museumsgården Karensminde Morsbølvej 102, Motorcykel udstilling i den nybygning morsbølvej 101 og Grindsted Museum borgergade 27, fra lørdag d. 11. februar til søndag d. 19. februar.

Veteranmotorcykler

I museets flotte nye udstillingsbygning kan du nyde synet af de skinnende og velholdte veteranmotorcykler lidt endnu.