Efterårsferien på Billund Museum

Tirsdag d. 18. til torsdag d. 20. oktober holdes traditionerne i hævd på Museumsgården Karensminde. Efterårsferien var i gamle dage kendt som kartoffelferien, og for de fleste børn var der hårdt arbejde i kartoffelmarkerne på tapetet i denne "ferie".

Men ikke kun kartoflerne skulle i hus. Det er også i efteråret man samlede det sidste forråd til vinteren. I gammel tid var november måned kendt som "slagtemåneden" da det er bedst at slagte mens det er lidt koldt i vejret. For et par århundreder siden havde man kun ganske få grise på gårdene, men som landbruget ændrede sig, blev besætningerne større. Man begyndte at sende dyrene af sted til andelsslagteriet løbende igennem året. Hjemmeslagteren spillede dog stadig langt op i 1900-tallet en stor rolle. Årets sidste afgrøder, æbler og rødbeder, skulle syltes, henkoges og presses til most så man kunne drage nytte af de vigtige vitaminer vinteren igennem. –Og vi må endelig ikke glemme øllet! Der skal selvfølgelig brygges til de lange aftener.

På Museumsgården Karensminde kan man derfor i efterårsferien opleve følgende:

Tirsdag d. 18. oktober:

Slagtedag.

Her kan man opleve hvordan grisen bliver slagtet på gårdspladsen, og derefter parteret. Kødet forarbejdes, blandt andet til medisterpølse og frikadeller.

Og så står den selvfølgelig på hårdt arbejde for alle børn, der inviteres til at hjælpe med at tage kartofler op ude i marken. Og bagefter kan man lave stoftryk med kartoflerne, eller en nøglering man kan få med hjem.

Onsdag d. 19. oktober:

Bryggedag.

Der brygges øl i den store gruekeddel, og endnu en gang står den på hårdt arbejde for alle børn, der denne dag kan hjælpe med at tage både kartofler og roer op. Man kan også se hvordan man støber tinsoldater, eller male en sparegris eller -ko. Der slagtes også fjerkræ denne dag.

Torsdag d. 20. oktober:

Syltedag.

Det syltes rødbeder til den store guldmedalje, og alle der medbringer deres eget glas kan være med. De sidste roer skal op, så også denne dag må børnene i arbejdstøjet og hjælpe til. Man kan også prøve at lave stoftryk med kartofler, eller lave en læderpung.

Alle tre dage kan man også lave sjove eller uhyggelige roelygter.

Vel mødt!

Billund Museum

Klik for at downloade pressemeddelelsen