Vedtægter for Billund Museum

 

 

1.Museets navn og ejerforhold, art og status

 

1.1

Billund Museum ejes og drives af Billund Kommune.
Billund Museum er et statsanerkendt kulturhistorisk museum.

 

2. Formål og ansvarsområde

 

2.1

Museet skal gennem indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling inden for sit ansvarsområde virke for sikringen af Danmarks kulturarv og belyse forandring, variation og kontinuitet i menneskers livsvilkår fra de ældste tider til nu.Museet skal gøre samlingerne tilgængelige for offentligheden og stille dem til rådighed for forskningen samt udbrede kendskabet til resultatet af såvel museets egen forskning som anden forskning baseret på museets samlinger.

 

2.2

Museets geografiske ansvarsområde er Billund Kommune.Museets emnemæssige ansvarsområde er nyere tids kulturhistorie med hovedvægt lagt på nyere tids landbrug, stationsbyernes kulturhistorie, herunder særligt den industrielle og erhvervsmæssige udvikling, skovbrug, samt afdækning af særlige kulturtræk i området som Markedskultur. Endvidere har Billund Museum det museale ansvar for særlige lokalt baserede samlinger, herunder Besættelsessamlingen.

 

2.3
Indsamling, registrering, forskning og formidling skal finde sted inden for den geografiske, tids- og emnemæssige afgrænsning af museets ansvarsområde.

 

2.4
Genstande der savner naturlig tilknytning til museets ansvarsområde, bør ikke indlemmes i samlingerne, men søges henvist til relevant museum.

 

3. Samarbejde med andre museer og offentlige myndigheder

 

3.1
Museet er en del af Danmarks samlede offentlige museumsvæsen med deraf følgende forpligtelse til samarbejde og gensidig bistand.

 

3.2
Museet samarbejder med andre museer inden for fælles arbejdsområder.


3.3

Museet samarbejder inden for sit ansvarsområde med de myndigheder, der foretager fredning og fysisk planlægning.

 

3.4

Museet indberetter løbende sin indsamling (nytilvækst) til det kulturhistoriske centralregister og til det centrale register over kunstværker.

 

3.5

Museet skal følge fælles nationale og internationale standarder og normer for museumsvirksomhed efter nærmere retningslinier fra Kulturstyrelsen.

 

4. Museets bestyrelse, sammensætning og valgmåde samt eventuel museumsforenings
generalforsamling

 

4.1

Museets bestyrelse består af 3 medlemmer fra Børne- og Kulturudvalget samt 1 repræsentant fra Karensmindes Venner og 1 repræsentant fra Billund Kommunes Arkivudvalg.

 

4.2
Bestyrelsesmedlemmernes valgperiode følger den kommunale.Bestyrelsen konstituerer sig med formand og næstformand. Bestyrelsesformanden er medlem af Børne- og Kulturudvalget. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Bestyrelsen afholder 4 ordinære møder årligt.


4.3
Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift.

 

4.4
Museets virksomhed er underlagt den gældende museumslov og tilhørende ministerielle bekendtgørelser.

 

5. Ledelse og øvrige personale

 

5.1
Museet skal have et personale, der i omfang og sammensætning står i et rimeligt forhold til museets størrelse, økonomi, ansvarsområde og arbejdsplan.


5.2

Bestyrelsen skal til at forestå museets daglige drift ansætte en leder i en heltidsstilling.

 

5.3

Museets leder skal have en relevant museumsfaglig baggrund. Museet skal have faguddannet personale, der modsvarer museets hovedansvarsområde.

 

5.4

Museets leder har inden for den af bestyrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende budget det museumsfaglige og ledelsesmæssige ansvar for museets samlede virksomhed.

 

5.5

Det påhviler bestyrelsen at holde Kulturstyrelsen underrettet om, hvem der varetager den daglige ledelse af museet.

 

5.6

Museets leder kan ikke være medlem af bestyrelsen, men fungerer som bestyrelsens sekretær.

 

5.7
Museets øvrige personale ansættes af museets leder inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter.

 

5.8
Museets personale skal have mulighed for at efter- og videreuddanne sig.

 

5.9
Museets personale skal følge statens regler om afgang på grund af alder.

 

6. Adresse

 

6.1
Museets hovedadresse er: Borgergade 25, 7200 Grindsted.

 

7. Budget og arbejdsplan

 

7.1
Museets regnskabsår følger kalenderåret.

 

7.2.

Museets leder skal årligt udarbejde forslag til arbejdsplan med tilhørende budgetkommentarer efter retningslinier fastsat af Kulturstyrelsen.

Museets budget med budgetkommentarer skal godkendes af bestyrelsen og derefter sendes til de relevante tilskudsgivende myndigheder inden for de fastsatte frister – kommunalt 1. april.

 

7.3.

Budgettet med tilhørende budgetkommentarer skal sendes til Kulturstyrelsen inden den 31.januar i budgetåret.

 

7.4

I det første år i hver ny kommunal valgperiode udarbejder museets leder forslag til arbejdsplan efter retningslinjer fastsat af Kulturstyrelsen. Arbejdsplanforslaget skal godkendes af bestyrelsen. Den godkendte arbejdsplan skal sendes til Kulturstyrelsen og museets hovedtilskudsyder senest den 15. december.

 

7.5

Det skal af planen fremgå, hvilke nærmere bestemte opgaver inden for museets ansvarsområde, museet påregner at udføre de pågældende år.

 

7.6
Museet skal inden for det ansvarsområde, der er fastsat i dets vedtægter, foretage indsamling, registrering og forskning.Museet skal drage omsorg for samlingernes forsvarlige opbevaring og nødvendige konservering.Museet skal ved et aktivt formidlingsarbejde gøre sin samling og sin viden tilgængelig for alle befolkningsgrupper.

 

8. Regnskab og beretning mv.

 

8.1
Museets regnskab skal føres i overensstemmelse med den af Kulturstyrelsen udarbejdede vejledende kontoplan.

 

8.2
Museets leder er ansvarlig for forvaltningen af museets indtægter og udgifter.Inden for det godkendte budget med tilhørende arbejdsplan og budgetkommentarer har museets leder dispositionsret. Museets leder, eller den dertil bemyndigede, skal godkende udgifts- og indtægtsbilag.

 

8.3

Årsregnskabet skal afgives efter retningslinjer fastsat af Kulturstyrelsen.

 

8.4

Regnskabet skal være påtegnet af museets samlede bestyrelse, museets daglige leder og af museets revision.Revisionspåtegningen skal angive, at revisionen er udført i overensstemmelse med den af Kulturministeriet fastsatte revisionsinstruks for museer, der modtager statstilskud efter museumsloven.

 

8.5

Museets leder skal årligt udarbejde en beretning efter retningslinjer fra Kulturstyrelsen. Beretningen skal godkendes af bestyrelsen.

 

8.6

Regnskab og beretning indsendes årligt til museets hovedtilskudsyder til godkendelse. Det af hovedtilskudsyder godkendte regnskab og beretning indsendes til Kulturstyrelsen inden den 15.oktober det efterfølgende år.

 

8.7
Museets regnskab revideres af Kommunernes Revisionsafdeling eller af tilsvarende kommunalt revisionsorgan.

 

8.8
Bestyrelsen er ansvarlig for forvaltningen af museets formue.

 

8.9
Væsentlig nedbringelse af museets formue kan kun ske med tilslutning fra museets hovedtilskudsyder.

 

8.10
Ejer museet fast ejendom, skal der tinglyses deklaration om, at der ikke kan disponeres over ejendommen ved pantsætning eller salg uden samtykke fra museets hovedtilskudsgiver.

 

9. Udskillelse, kassation, sikring mv.

 

9.1
Udskillelse (herunder kassation) af genstande fra samlingerne til andre end statslige og statsstøttede museer kan kun ske efter godkendelse fra Kulturstyrelsen.


9.2

Deponering af genstande til andre end offentlige institutioner kan kun ske efter forelæggelse for Kulturstyrelsen.

 

9.3

Genstande eller samlinger, der er behæftede med klausuler, må ikke modtages uden forelæggelse for Kulturstyrelsen.

 

9.4

Museet skal træffe nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af samlingerne mod brand, tyveri og hærværk.

 

9.5

Skade på samlingerne samt tyveri skal snarest indberettes til Kulturstyrelsen.

 

10. Åbningstider og adgangsvilkår

 

10.1

Museet skal være tilgængeligt for offentligheden på forud bekendtgjorte åbningstider, og åbningstidens omfang skal stå i et rimeligt forhold til museets størrelse.

 

10.2
Ud over museets udstillinger er dets samlinger, herunder registre, arkiver, magasinerede genstande m.v. offentligt tilgængelige efter forudgående aftale.Adgang til de af museet indsamlende oplysninger er begrænset af relevant lovgivning: Persondataloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven m.v. Der kan gives yderligere begrænsninger, hvis særlige forhold taler derfor.

 

11. Vedtægtsgodkendelse og tilsyn.

 

11.1
Vedtægtsændringer godkendes af bestyrelsen for Billund Museum samt af kommunalbestyrelsen i Billund Kommune. Ændringer i ansvarsområder kræver Kulturstyrelsens godkendelse.

 

11.2
Museets vedtægter såvel som ændringer heri skal godkendes af kommunalbestyrelsen i Billund Kommune. Museets ansvarsområde såvel som ændringer heri skal godkendes af Kulturstyrelsen.

 

11.3
Museets virksomhed, herunder samlingernes konserverings- og registreringsmæssige tilstand og opbevaringsforhold, er undergivet tilsyn af Kulturstyrelsen.

 

11.4

Samlingerne er underlagt revision i henhold til bestemmelserne i bekendtgørelse om regnskab og revisions af statsanerkendte museer.

 

12. Ophør

 

12.1
Såfremt museet må ophøre, afgør kulturministeriet efter forhandling med museets hovedtilskudsyder, hvorledes der skal forholdes med museets samlinger.


 

         KM_bokscf_boksGRM_boks